راهنمای سفر به مالزی
به این 5 دلیل توریست‌ها به مالزی سفر کردند:
  1. معماری متفاوت و جذاب این کشور باعث شده که هزاران نفر به مالزی سفر کنند؛ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به معماری مدرن علاقه دارید یا حتی برای گرفتن ایده‌های معماری دنبال جایی می‌گردید که آسمان خراش‌هایش جزو 10 کشور برتر باشند حتما سفر به مالزی را جزو اولیت‌های‌تان قرار دهید. برج‌های دوقلوی پتروناس از معروف‌ترین‌های مالزی‌ست.
  2. عاشق پریدن در آب هستید و نمی‌توانید به غواصی نه بگویید! خیلی از توریست‌ها مثل شما بوده‌اند و فرصت را  از دست نداده‌اند و تنی به آب زدند و با لاک‌پشت‌ها عکس یادگاری گرفته‌اند.
  3. دوست دارید با فرهنگ متنوع کشورهای مختلف آشنا شوید؟ مالزی بهترین گزینه برای شماست؛ به گفته بسیاری از مسافران انواع فرهنگ را شما اینجا خواهید دید. هر قومیتی را بخواهید از چینی گرفته تا هندی در مالزی زندگی می‌کنند و شما می‌توانید با فرهنگ‌شان آشنا شوید.
  4. شاید یکی از زیبایی‌های مالزی را بتوان به حیات وحشش نسبت داد؛ پارک ملی تامان نگارا بهترین پارکی است که شما می‌توانید انواع پستانداران، پرندگان، دو زیستان، خزندگان و هزاران گونه پرنده را از نزدیک ببینید.
  5. اگر شما هم مثل بقیه مسافران کمی به دنبال هیجان هستید دیدن پارک گونونگ مولو در ساراواکِ جزیره بورنئو را از دست ندهید. این پارک غارهای زیبایی دارد که برای رفتن به درون غارهایش حتما باید مجهز باشید چراغ قوه و طناب را فراموش نکنید.

مالزی، از جمله کشورهای پرگردشگری است که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. با توجه به تنوع در جاذبه های گردشگری که در این کشور وجود دارد بدون شک هر مسافری با هر سلیقه ای که داشته باشد می تواند، دنیایی از تجربیات خاص و جدیدی را تجربه کند. اما قبل از سفر به این کشور نیاز است تا اطلاعاتی درباره جاذبه های گردشگری های متنوع در کشور مالزی داشته باشید

موقعیت جغرافیایی مالزی

مالزی از لحاظ جغرافیایی، در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است. دو بخش متمایز مالزی از طریق دریای چین جنوبی از یکدیگر جدا شده‌اند، که هردو بخش غربی شبه جزیره مالزی و شرق مالزی، دارای منظره بسیار مشابهی از دشتهای مرتفع ساحلی هستند که اغلب از تپه‌ها و کوهستانهای جنگلی انبوه پوشیده شده که مرتفع‌ترین آن، کوه کینابالو به ارتفاع ۴٬۰۹۵٫۲ متر بر روی جزیره بورنئو قرار دارد. مساحت کل این کشور ۳۲۹,۷۵۸ کیلومتر مربع می باشد و طبق سرشماری که در سال ۲۰۱۸ انجام شده این کشور دارای جمعیت ۳۱,۸۳۴,۰۰۰ نفر می باشد.

مختصری از تاریخ کشور مالزی

شبه جزیره مالایی مدت زیادی است که از یک جایگاه مهم (مرکزی) در مسیرهای تجاری بین چین و خاورمیانه برخوردار بوده‌است که این موضوع خود نشان دهنده نقشه اولیه این کشور در این منطقه می باشد. اولین پادشاه مالزی که به بنادر شهرهای ساحلی حکومت می‌کرد در قرن ۱۰ میلادی تشکیل شد. این پادشاهی شامل لنگ کاسوکا، لمبابوجانگ، کداح، برآس، گانگانگارا در پراک و پان پان در کلانتن بوده است.

ویزا بگیرم؟
مدت ویزای توریستی قبلا سه ماه بوده، اما از اکتبر 2013 مدت ویزا برای ایرانیان دو هفته شده، لازم نیست برای گرفتن ویزا به سفارت بروید؛ زمانی که به فرودگاه مالزی برسید مُهری در پاسپورت‌تان زده می‌شود که ان حکم ویزای شما را دارد.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر کم هزینه تا RM100
♦ تخت خوابگاهی 15 تا 50 RM
♦ غذای خیابانی 5 تا 7 RM
♦ خرید بلیط مترو 1 تا 2.5 RM
 سفر متوسط 100 تا 400 RM
♦ یک اتاق دو تخته در هتل معمولی 100 تا 400 RM
♦  خوردن دو وعده‌ی غذایی در رستوران معمولی 40 تا 60 RM
سفر لوکس بالای 400 RM
♦ اتاق دو تخته لاکچری 450 تا 1000 RM
♦ خوردن غذا در بهترین رستوران 200 RM
♦ دوره سه روز غواصی 800 تا 1000 RM
انعام می‌خواهد؟
رستوران: در رستوران‌های مالزی هزینه خدمات بین 10 تا 15 درصد به فاکتورتان اضافه شده، پس نیازی به انعام جداگانه نیست.
هتل: خدمه‌ی هتل انتظار کمی انعام از جانب شما را دارند چون معمولا به صورت‌حساب‌تان حق سرویس اضافه می‌شود.
تاکسی: به هیچ وجه به تاکسی‌ها انعام ندهید مگر راننده‌ای که شما را در حمل چمدان کمک کرده.
چه ارزی با خودم ببرم؟
شاید سوال اصلی برای همه‌ی ما در سفر خارجی همین باشد که چه ارزی با خودمان ببریم؟ اگر شما هم به مالزی سفر می‌کنید و نگران ارزتان هستید ما به شما می‌گوییم حتما در صرافی‌های ایران پول‌تان را به رینگیت (Ringgit) تبدیل کنید؛ چون فروشندگان دلار و ریال ایران را به ندرت قبول می‌کنند؛ اما اگر دلار همراه دارید قبل از رفتن به خرید حتما آن را در صرافی‌‌ها تبدیل کنید.
با چی برم؟
هواپیما: برای رسیدن به مالزی آن هم با پرواز دو راه وجود دارد:
    راه اول: پرواز مستقیم از تهران به کوالالامپور است که با هواپیماهای ایران ایر و هما عموما انجام می‌شود که مدت زمان پرواز حدود 7 ساعت است.
    راه دوم: اگر دنبال پرواز‌هایی هستید که خدمات بیشتری در حین پرواز به شما ارائه دهند بهترین راهکار این است که از تهران به دبی یا دوحه رفته و پس از آن به کوالالامپور بروید. مدت زمان این مسیر 3 ساعت بیشتر از پرواز مستقیم است چون به مدت زمان توقف شما در دبی یا دوحه بستگی دارد.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‌ی خودرو
هزینه حمل و نقل در مالزی گران است، اما اگر دوست دارید خودرو کرایه کنید و خودتان جاهای جدیدی در مالزی را کشف کنید اجاره خودرو بهترین گزینه برای شماست؛ اما قبلش گرفتن گواهی‌نامه بین‌المللی را فراموش نکنید. کوالالامپور مثل تهران پر از ترافیک است پس برای رانندگی صبرتان را بالا ببرید.
♦ اتوبوس و مترو
اگر هزینه‌ای که می‌کنید برای‌تان مهم است و می‌خواهید سفرتان به مالزی به صرفه باشد از اتوبوس و متروهای شهر استفاده کنید اما قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم کارت الکترونیک تاچ اَن گو ترَوِل (Touch ‘n Go Travel Card) را خریداری کنید. برای خرید این کارت به سراغ کی.ال سنترال (KL Sentral)، مسجید جامک (Masjid Jamek)، دنگ وانگی (Dang Wangi)، اَمپنگ پارک (Ampang Park) و باجه‌های اتوبوس‌رانی بانگسار رپید کِی.اِل (Bangsar RapidKL)  بروید.
تاکسی
یکی از راحت‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی استفاده از تاکسی‌ست. تاکسی‌های زرد و قرمز را در هر گوشه از مالزی خواهید دید. هزینه‌ استفاده از این  تاکسی‌ها حدود 5 تا 15 رینگیت است و به ازای هر کیلومتر 2 تا 3 رینگیت به کرایه‌تان اضافه می‌شود.
  • رانندگان عموما از تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند چون دوست دارند از گردشگران هزینه بیشتری دریافت کنند، پس قبل از سوار شدن حتما مبلغ را سوال کنید.
  • از نیمه‌های شب تا 6 صبح هزینه تاکسی‌ها حدود 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.
  • تاکسی‌های آبی رنگی نیز جدیدا به سیستم حمل و نقل شهری مالزی اضافه شده که قانون‌مدارترند و  هزینه‌ی آن‌ها حدود 6 رینگیت است.

جاذبه‌های گردشگری

مالزی دنیایی از تجربه‌های گردشگری خاص و متمایز را به شما عرضه می‌کند. ترکیبی از فرهنگ‌های مالایی، چینی و هندی، در کنار زندگی مدرن و پیشرفته‌ی شهری در کوالالامپور، دست به دست هم داده‌اند تا سفر به مالزی تجربه‌ای لذت‌بخش و متنوع باشد. جزیره‌ی بورنئو، زیباترین جاذبه‌های مالزی را در دل خود جای داده است. جنگل‌های وحشی، اورانگوتان‌ها، قله‌های گرانیتی و قبیله‌های دورافتاده‌ی محلی، جزیره‌های زیبا، ریزورت‌های لوکس و شهرهای بازمانده از دوران استعمار، بر جذابیت مالزی افزوده است.

در سال ۲۰۱۰، حدود دو میلیون خارجی به مالزی سفر کردند. بیشتر آنها ساکنان کشورهای همسایه‌ی مالزی بوده‌اند. گردشگری این کشور، روزبه‌وز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

پارک ملی گونونگ گادینگ (Gunung Gading)

علاقه‌مندان به گیاه‌شناسی بدون شک از حضور در این پارک ملی لذت می برند زیرا بزرگترین گل جهان در این پارک می‌روید. قطر گل رافلزیا (Rafflesia) به یک متر هم می‌رسد و وزن آن ۷ کیلوگرم است ولی بویی بسیار نامطبوع دارد. گل‌های این گیاه بعد از چند روز از بین می‌روند. خوشبختانه این گیاه در تمام طول سال گل می‌دهد، اما بهترین زمان برای دیدن این گل از ماه نوامبر تا ژانویه است. این پارک، غیر از این گل دیدنی، جاذبه‌های دیگری نیز دارد؛ از جمله سواحل زیبا، کوه‌های بلند و جنگل‌هایی ایده‌آل برای پیاده‌گردی.

این پارک ملی در سال ۱۹۸۳ به منظور فراهم کردن یک محیط حفاظت‌شده برای رافلزیا، به عنوان پارک ملی در نظر گرفته شد. در سال ۱۹۹۴، درهای پارک به روی عموم مردم گشوده شد و امروزه گردشگران می‌توانند یکی از شگفت‌انگیزترین گیاهان این سیاره را در این پارک تماشا کنند.

  • جزیره‌ی مانوکان  (Manukan Island)

این جزیره، دومین جزیره‌ی بزرگ پارک ملی Tunku Abdul، اولین پارک ملی دریایی مالزی است. در این جزیره می‌توانید بهترین تفریحات آبی را تجربه کنید.

آدرس: Kota Kinabalu, Malaysia

  • منطقه‌ی حفاظت شده‌ی طبیعی  Semenggoh

این منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی طبیعی به خاطر برنامه‌ی حمایت از اورانگوتان‌ها مشهور است. در این برنامه، اورانگوتان‌هایی که رها شده‌اند، والدین خود را از دست داده‌اند یا نجات یافته‌اند، برای زندگی در طبیعت، آموزش داده می‌شوند. به همین دلیل، در جنگل‌های حوالی این محدوده، اورانگوتان‌های زیادی را خواهید دید که در محیط طبیعی پرورش داده می‌شوند.

معبد کک لوک سی (Kek Lok Si)

این معبد یکی از معابد نسبتا جدید است و تاریخ ساخت آن به سال ۱۸۹۱ برمی‌گردد، اما با وجود قدمت کم یکی از مهم‌ترین معابد بودای چینی در جنوب شرقی آسیا است. این معبد را با نام Supreme Bliss هم می‌شناسند؛ معبد زیبا و باشکوهی که تصاویر متعددی از بودا و سایر شخصیت‌های مهم و مذهبی دارد. از آنجایی که این معبد بزرگترین معبد بودایی در مالزی است، زائرانی از نواحی مختلف جنوب شرقی آسیا برای زیارت آن به مالزی سفر می‌کنند. مهم‌ترین جاذبه‌ی این مجموعه‌ی مذهبی، معبد رامای چهارم است که ۱۰ هزار حکاکی از بودا دارد.

معبد غارهای باتو (Batu Caves)

مسافرانی که از کوالالامپور برای رفتن به معبد غارهای باتو برنامه‌ریزی می‌کنند، با یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری مالزی روبه‌رو می‌شوند؛ یک هنر هندو باشکوه. این معبد که از دو غار اصلی تشکیل شده، مهم‌ترین معبد هندو در خارج از مرزهای هند است. هزاران زائر در جشن تایپوسام (یک فستیوال هندو سالانه) در این معبد گرد هم می‌آیند. جذاب‌ترین بخش این مجموعه‌ی مذهبی، مجسمه‌ی بسیار بزرگی از یکی از خدایان هندو است. در این منطقه، میمون‌های زیادی را خواهید دید که در گوشه و کنار معبد به بازی و جست و خیز مشغول‌اند.

  • منطقه‌ی بوکیت بینتانگ  (Bukit Bintang)

این منطقه، یکی از مهم‌ترین مناطق خرید در کوالالاپور است به دلیل مسافرانی که علاقه بسیاری به خرید کردن دارند، بدون شک در این منطقه به شدت لذت خواهند برد و هر چه بخواهند پیدا می‌کنند. این مجموعه چندین مرکز خرید و همچنین یک پارک مصنوعی سرپوشیده نیز دارد.

  • پارک ملی باکو (Bako)

پارک ملی باکو، یکی از مقصدهای گردشگری پرطرفدار در مالزی است به خصوص برای کسانی که فعالیت‌های تفریحی در دل طبیعت را دوست دارند. این پارک در ایالت ساراواک در بورنئو قرار دارد. پارک اگرچه خیلی بزرگ نیست، جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد. حیات وحش، جنگل‌های بارانی، آبشارهای زیبا، سواحل دیدنی و تفریحات دریایی را در این پارک تجربه خواهید کرد

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی طبیعی Semenggoh

این منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی طبیعی به خاطر برنامه‌ی حمایت از اورانگوتان‌ها مشهور است. در این برنامه، اورانگوتان‌هایی که رها شده‌اند، والدین خود را از دست داده‌اند یا نجات یافته‌اند، برای زندگی در طبیعت آموزش داده می‌شوند. به همین دلیل در جنگل‌های حوالی این محدوده اورانگوتان‌های زیادی را خواهید دید که در محیط طبیعی پرورش داده می‌شوند. بهترین زمان برای دیدن اروانگوتان‌ها صبح‌ها و بعدازظهرها هنگام غذا دادن به آنها است. علاوه بر این در این محدوده انواع پرندگان را خواهید دید که با رنگ‌های خارق‌العاده‌ای که دارند، توجه همه‌ی گردشگران را به خود جلب می‌کنند. بعضی از این پرندگان بومی مالزی هستند و شاید جای دیگر در دنیا نتوانید شبیه آنها را ببینید.

خط آهن شمالی برنئو

گردشگران می‌توانند با سوار شدن یک قطار بخار دهه‌ی ۱۹۰۰، سفری به گذشته داشته باشند. سوار شدن بر این قطار فرصتی عالی برای تماشای روستاها و مناطق اطراف است؛ جایی که خانه‌های اهالی در کنار مزارع برنج ساخته شده است و از دور مناظر بسیار زیبایی را به تصویر می‌کشد. مسافران این قطار در طی سفر از بهترین غذاهای آسیایی لذت می‌برند. این قطار فقط روزهای چهارشنبه و شنبه حرکت دارد.

کلیسای مسیح، ملاکا

یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر ملاکا، کلیسای مسیح است. این کلیسا توسط هلندی‌ها، در اواسط قرن هدهم ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای پروتستان مالزی است که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلیسا به سبک معماری هلندی ساخته شده است. نه تنها به خاطر نمای رنگارنگ و زیبا بلکه به خاطر فضای داخلی زیبا مورد توجه قرار دارد. 

  • رودخانه‌ی کیناباتانگان (Kinabatangan River)

این رود، دومین رود بزرگ مالزی است و از کوهستان تا دریای سولو به طول ۵۵۰ کیلومتر کشیده شده است. این رود در ایالت صباح در بورنئو قرار دارد و به خاطر پوشش گیاهی و تنوع حیات وحش، شهرت دارد. نواحی اطراف این رود بهترین جا برای تماشای فیل‌های آسیایی، کروکودیل و اورانگوتان بورنئویی است.

  • جزیره‌ی سیپادان  (Sipadan)

این جزیره در دریای Celebes قرار دارد و بهشتی برای علاقه‌مندان به غواصی است. تنها جزیره‌ی اقیانوسی مالزی، از یک مخروط آتشفشانی خاموش شده تشکیل شده است. به دلیل تنوع زندگی دریایی در این منطقه، این جزیره یکی از بهترین مقصدهای غواصی در تمام دنیا است.

آدرس:  Kapalai, Pulau Sipadan, Malaysia

کمرون هایلندز (Cameron Highlands)

کمرون هایلندز یکی از گسترده‌ترین کوهسارهای مالزی است. منطقه‌ای مسکونی که اولین بار در دهه‌ی ۱۹۲۰ توسط بریتاینایی‌ها توسعه یافت. این منطقه جمعیتی بیش از ۳۴ هزار نفر دارد که شامل مالایی‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها و سایر گروه‌های قومی است. این منطقه را به خاطر مسیرهای پیاده‌گردی‌اش می‌شناسند. این مسیرها، گردشگران را از جنگل‌ها به آبشارها و نقاط دنج و آرام می‌برد. علاوه بر مسیرهای جنگلی، این منطقه‌ی حفاظت شده به خاطر مزارع چای شهرت دارد. گردشگران می‌توانند در بازدید از این منطقه در تورهای کارخانه‌های چای شرکت کنند و مراحل برداشت و تولید چای را از نزدیک ببینند.

  • برج‌های دوقلوی پتروناس  (Petronas) 

برج‌های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور قبل از اینکه برج Taipei 101 در سال ۲۰۰۴، ساخته شود، بلندترین برج‌های دنیا بودند.

آدرس: Kuala Lumpur City Centre, 50088 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia

شهر جرج تاون (Georgetown)

این شهر را به افتخار پادشاه بریتانیا، جرج سوم نام‌گذاری کرده‌اند. جرج‌تاون در شمال شرقی جزیره‌ی پنانگ قرار دارد و بیشتر جمعیت آن را افرادی تشکیل می‌دهند که اصلیت چینی دارند. به دلیل قوانین و کنترل‌های سخت‌گیرانه، بسیاری از بناهای قدیمی این شهر، به شکل اصلی خود باقی‌مانده است. مثلا مغازه‌ها و خانه‌های قدیمی که معماری خاصی دارند. فرهنگ غالب بر این منطقه، با سایر نواحی جنوب شرقی آسیا تفاوت دارد. این شهر، شب‌ها به یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین شهرهای دنیا تبدیل می‌شود. اکثر اهالی شهر از خانه‌ها بیرون می‌آیند و در غذاخوری‌ها و کافه‌ها گپ می‌زنند و غذا می‌خورند.

تامان نگارا (Taman Negara)

تامان نگارا در زبان مالایی به معنای پارک ملی است. این پارک، یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های بارانی دنیا است. درختان بزرگ، آبشارها و مسیرهای جنگلی دیدنی در این پارک وجود دارد که مورد توجه گردشگران قرار دارد. برخی از این مسیرها برای گشت و گذار در جنگل بدون راهنما است. تامان نگارا بهشتی برای گونه‌های در معرض خطر انقراض است مثلا فیل آسیایی، ببر، پلنگ و کرگدن. البته تعداد آنها کم است و پیدا کردن آنها به ندرت برای گردشگران ممکن است. اما اگر به حیات وحش علاقه دارید، مطمئنا ناامید نمی‌شوید. انواع پرندگان و حیوانات مختلف را خواهید دید.

جزیره‌ی تیومن (Tioman)

تیومن جزیره‌ای کوچک است که در فاصله‌ای اندک از سواحل شرقی شبه‌جزیره‌ی مالزی قرار دارد. در دهه‌ی ۱۹۷۰، مجله‌ی تایم، این جزیره را به عنوان زیباترین جزیره‌ی دنیا معرفی کرد. از آن زمان به بعد، گردشگران زیادی از سراسر دنیا، به شوق گشت و گذار در تکه‌ای از بهشت، به این جزیره سفر می‌کنند.

جزیره‌ی تیومن، با صخره‌های مرجانی سفید احاطه شده است در نتیجه بهشتی برای علاقه‌مندان به غواصی اسکوبا است. خود جزیره، سرسبز است و با جنگل‌های انبوه پوشانده شده است. خارج از فصل بارندگی، تعداد گردشگران از تعداد اهالی جزیره بیشتر می‌شود.

کوه کینبالو (Kinabalu)

قله‌ی این کوه، ۴۰۹۵ متر ارتفاع دارد و کوه کینبالو بلندترین کوه در بورنئو است. این کوه در سراسر دنیا به خاطر پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعش شهرت دارد. بیش از ۶۰۰ گونه سرخس، ۳۲۶ گونه پرنده و ۱۰۰ گونه پستاندار در این کوه و نواحی اطراف آن، شناسایی شده است. قله‌ی اصلی به راحتی برای افرادی با آمادگی بدنی مناسب، قابل دسترسی است. بالا رفتن از این کوه نیازی به تجهیزات ویژه‌ی کوهنوردی ندارد البته گردشگران باید همراه با راهنما، نسبت به صعود اقدام کنند.

جزایر پرهنتیان (Perhentian)

این جزایر در شمال شرقی مالزی قرار گرفته‌اند و یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری به خصوص برای گردشگرانی هستند که می‌خواهند سفری کم‌هزینه داشته باشند. تعدادی از زیباترین سواحل دنیا، بهترین سایت‌های غواصی و اقامتگاه‌های ارزان در این جزایر منتظر حضور گردشگران است. بزرگترین جزایر این مجموعه عبارت‌اند از پرهنتیان بزرگ و پرهنتیان کوچک. هر دو جزیره، سواحل شنی سفید با درختان نخل دارند که در کنار آب‌های فیروزه‌ای منظره‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارند.

موزه هنرهای اسلامی  کوالالامپور

موزه هنرهای اسلامی مالزی میزبان بیش از ۷۰۰۰ اثر باستانی و نیز کتابخانه‌ای وسیع از متون و کتاب‌های اسلامی‌ و هنر است. این موزه در محوطه‌ی پارک دریاچه با مساحتی معادل ۹۲۹۰ مترمربع ساخته شده است. در این فضای وسیع بزرگ‌ترین مدل ساخته شده از مسجدالحرام را می‌توانید ببینید. این موزه شامل ۱۲ گالری است و بخش‌های آثار باستانی از چینی و سرامیک گرفته تا جنگ‌افزارها و تسلیحات در آن دیده می‌شود.

وضعیت بهداشتی و درمانی در تایلند چطور است؟

♦ بیمارستان
در مالزی نگران بیماری نباشید. بهداشت آنقدر پیشرفت کرده که امکانات پزشکی‌اش هم حرفی برای گفتن دارد. مالزی، مثل هرکشوری هم بیمارستان دولتی دارد هم بیمارستان خصوصی. در سال‌های گذشته این کشور پیشرفت‌های بسیاری داشته مثلا درمانگاه‌های 24 ساعته فعال و اورژانس بسیار قوی.
♦ وضعیت آب در مالزی
آب‌های لوله‌کشی قابل استفاده نیستند پس حتما آب معدنی بخرید؛ هرچند که قیمت آب کمی بالاست اما برای سلامتی خودتان بهترین گزینه‌ست.
نزدیکی مالزی به استوا باعث شده که خیلی از مسافران دچار آفتاب سوختگی و کم آبی شوند، پس تا می‌توانید آب بخورید تا دچار گرما زدگی نشوید.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به مالزی نیازی به واکسن نیست؛ مگر اینکه از مناطق آلوده به تب زرد وارد کشور شده باشید که در این صورت باید کارت واکسیناسیون را با خود همراه داشته باشید.
♦ چه داروهایی ببرم؟
برای هر سفری یک جعبه کمک‌های اولیه درست کنید و داروهایی مثل قرص سرماخوردگی، قرص آنتی هیستامین، قرص آموکسی سیلین، قرص معده، قرص سردرد و سرگیجه، قرص اسهال و قرص یبوست با خود به همراه داشته باشید.در این جعبه حتما کرم‌ ضد آفتاب را در اولویت‌تان قرار دهید.
از حمل داروهای کدئین‌دار خودداری کنید.

مالزی امن است؟

به طور کل مالزی کشوری امن برای گردشگران است اما با رعایت این نکات، شما سفر بهتری خواهید داشت:
پول و مدارک‌تان را درون کیف‌های کمری نگه‌داری کنید.
برای رفتن به مساجد و معابد لباس‌های مناسب بپوشید و حتما برای ورود کفش‌تان را در بیاورید.
تا می‌توانید دیر وقت به خیابان نروید.
اگر در هاستل اقامت می‌کنید حتما قفل کوچکی با خود همراه داشته باشید تا به چمدان‌تان ببندید.
در خیابان‌های شلوغ حواس‌تان به دوربین، موبایل و وسایل قیمتی‌تان باشد.
آدرس و شماره تلفن هتل را به همراه داشته باشید.

مراکز خرید در کشور مالزی

  • محله بوکیت بینتانگ کوالالامپور (Bukit Bintang)

وب سایت: www.bukit-bintang.com

آدرس: ۲۹۰، Jalan Pudu، Bukit Bintang، ۵۵۱۰۰ Kuala Lumpur، Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur، Malaysia

  • مرکز خرید مید ولی (Mid Valley Megamall)

شماره تلفن: ۰۰۶۰۳۲۹۳۸۳۳۳۳

آدرس: Mid Valley Megamall، ۱، Lingkaran Syed Putra، Mid Valley City، ۵۸۰۰۰ Kuala Lumpur، Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur، Malaysia

  • مرکز خرید برجایا تایمز اسکوئر (Berjaya Times Square)

وب سایت: www.berjayatimessquarekl.com

آدرس: Berjaya Times Square، ۱، Jalan Imbi، Imbi، ۵۵۱۰۰ Kuala Lumpur، Federal Territory of Kuala Lumpur، Malaysia

  • مرکز خرید سوریا (Suria KLCC)

وب سایت: suriaklcc.com.my

آدرس: Menara Berkembar Petronas، Kuala Lumpur City Centre، ۵۰۰۸۸ Kuala Lumpur، Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur، Malaysia

مراکز درمانی در کشور مالزی

  • بیمارستان Prince Court Medical Centre

تلفن: ۲۱۶۰۰۰۰۰ ۶۰۳+

آدرس: ۳۹, Jalan Kia Peng, Kuala Lumpur, 50450 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

  • بیمارستان KPJ Sentosa KL Specialist Hospital

تلفن: ۴۰۴۳۷۱۶۶ ۶۰۳+

آدرس: Kompleks Damai, 36, Jalan Cemur, 50400 WP, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

  • بیمارستان Gleneagles Hospital

تلفن: ۴۷۳۷۲۲۲ ۶۵۶+

آدرس: ۶A Napier Rd, Singapore 258500

رژیم غذایی

آشپزی مالزی، مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و شیوه‌های آشپزی رایج در این کشور است که تنوع زیادی دارد. این تنوع ناشی از حضور اقوام مختلف و تنوع فرهنگی در این کشور است. جمعیت انبوه این کشور به گروه‌های قومی مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود؛ مالایی، چینی و هندی. از دیگر گروه‌های قومی تشکیل‌دهنده‌ی مالزی، گروه‌های بومی ناحیه‌ی صباح و ساراواک است که در شرق مالزی زندگی می‌کنند. غیر از این‌ها، تعداد زیادی مهاجر از بسیاری از کشورهای دنیا در این منطقه ساکن شده‌اند. بنابراین تعجبی ندارد که آشپزی این کشور بسیار متنوع است و ترکیبی از آشپزی مناطق مختلف در آن مشاهده می‌شود.

علاوه بر اینها، به دلیل سابقه‌ی تاریخی مهاجرت در مالزی و دوران استعمار و همین طور موقعیت جغرافیایی این کشور، تاثیر آشپزی کشورهای هلند، بریتانیا، پرتغال و تایلند را نمی‌توان در غذاهای این منطقه نادیده گرفت. از آنجایی که مالزی تاریخ مشترکی با سنگاپور دارد، پیدا کردن غذاهای سنگاپوری گاهی با شکل و شمایل تغیر یافته، غیرممکن نیست. حتی برخی از غذاهای این دو کشور کاملا مشترک و یکسان است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که در سفر به کشورهای مختلف، غذاهای متفاوت را امتحان می‌کنند واز چشیدن طعم‌های جدید، نمی‌ترسند، در مالزی از تنوع غذاها شگفت‌زده خواهید شد. در ادامه با چند غذای رایج مالزی آشنا می‌شویم که در سفر می‌توانید آنها را امتحان کنید.

ناسی لماک (NASI LEMAK)، غذای ملی مالزی

این غذا اولین غذایی است که در فهرست به آن می‌پردازیم چرا که از اهمیت زیادی برخوردار است و غذای ملی محسوب می‌شود. یکی از اولین غذاهایی که در سفر به مالزی با آن روبه‌رو می‌شوید. اگر نام این غذا را ترجمه کنیم، به معنای برنج چرب است و این نام‌گذاری به خاطر مراحل پخت این غذا است. برای تهیه‌ی آن، برنج را در شیر نارگیل با برگ گیاهی به نام پاندانوس آماریلیفولیوس می‌پزند. به طور سنتی، این غذا را در برگ موز و همراه با سس مخصوص، تخم مرغ پخته و بادام زمینی سرخ شده سرو می‌کنند.

این غذای لذیذ، بسیار سنگین و البته چرب است. شاید بهتر باشد آن را در وعده‌ی صبحانه امتحان کنید.

لاکسا، سوپ نودل

این غذا بسیار لذیذ است و لیاقت این را دارد که در رده‌ی دوم فهرست بهترین غذاهای مالزی قرار بگیرد. این غذا در واقع نوعی سوپ نودل است که همراه با چاشنی‌های مختلف سرو می‌شود. چاشنی‌ای که با این غذا سرو می‌کنند، از منطقه‌ای به مطقه‌ی دیگر متفاوت است. لاکسا بیشتر در مناطق پنانگ و ساراواک رایج است و البته هر کدام از این مناطق، این غذا را به شیوه‌ی خود طبخ می‌کنند. برای تهیه‌ی آن از نودل تهیه شده از آرد برنج استفاده می‌کنند.

در لاسکای ساراواک، از شیر نارگیل استفاده می‌شود. از نودل ورمیشل برنج یا نودل‌های ضخیم برنج برای تکمیل این غذا بهره می‌برند. همراه با این غذا جوانه‌ی لوبیای ترد، رشته‌های گوشت مرغ یا میگو سرو می‌کنند.

می کولوک (Mee kolok)

می کولوک یکی دیگر از غذاهای مخصوص منطقه‌ی کوچینگ در ساراواک است که بیشتر به عنوان صبحانه رایج است. این غذا را در بیشتر غرفه‌های خیابانی به راحتی پیدا خواهید کرد؛ غذایی که از نودل تخم مرغ و گوشت سرخ شده تهیه می‌شود.

روتی چانای (Roti canai)

این غذا یکی از انواع غذاهایی است که از آشپزی هندی به آشپزی مالزی آمده و نشان‌دهنده‌ی تاثیر گروه‌های قومی بر آشپزی این کشور است. البته از این غذاهای هندی در مالزی بسیار پیدا می‌شود. روتی چانای از نانی مسطح همراه با انواع خوراک تشکیل می‌شود. این خوراک غالبا از ترکیب عدس و گوشت مرغ آماده می‌شود.

مطبق (Murtabak)، پتیزای هندی

مطبق یکی دیگر از غذاهای هندی رایج در مالزی است و معمولا آن را پیتزای هندی می‌نامند. اسم این غذا از واژه‌ی عربی مطبق به معنای چندلایه، گرفته شده است. این غذا در سراسر مالزی رایج است و معمولا از گوشت چرخ کرده شامل گوشت مرغ، گوسفند یا گوساله، سیر، تخم مرغ، پیاز و کاری، خیارشور، انواع ترشیجات و سس گوجه سرو می‌شود.

پاندان (Pandan)، وانیل آسیایی

استفاده از برگ‌های پاندان یا گیاه پاندانوس آماریلیفولیوس، در آشپزی مالزی بسیار رایج است به خصوص در تهیه‌ی انواع دسر. این گیاه را معمولا وانیل آسیایی می‌نامند. یکی از دسرهایی که در مالزی می‌توانید نوش جان کنید، پنکیک پاندان است. نوعی کیک لایه لایه هم با این گیاه تهیه می‌شود که بسیار لذیذ است.

ساتای

این غذا بسیار ساده و البته اشتهابرانگیز است. ساتای با انواع گوشت تهیه می‌شود از جمله مرغ، گوسفند یا گوساله. تکه‌های گوشت را در ترکیبی از ادویه‌های محلی، مارینه می‌کنند، سپس به سیخ می‌کشند و با حرارت ملایم کباب می‌کنند. این غذا را می‌توانید ساده نوش جان کنید یا قطعات گوشت را در سسی مخصوص که با نواع مغرها و ادویه‌ها تهیه می‌شود فرو ببرید تا طعمی قوی و متمایز به آن بدهید. هر شکلی که این غذا را بخورید، بدون شک از طعم متفاوت آن لذت می‌برید.

Bak Kut The

اسم این غذا را اگر کلمه به کلمه ترجمه کنیم به معنای «گوشت، استخوان چای» است. اما هیچ نوع چای در تهیه‌ی این سوپ رایج و محبوب استفاده نمی‌شود. در عوض، مواد غذایی اصلی تهیه‌ی این غذا عبارت‌اند از قطعات گوشت، قارچ، سیر، توفو و انواع سبزیجات معطر. این ترکیب را بعد از پختن همراه با نودل یا برنج مصرف می‌کنند. این سوپ معطر، غذایی سیرکننده و کامل مناسب برای شب‌های بلند و روزهای سرد است.

ناسی کاندار (Nasi Kandar)

ناسی کاندار برنج دمی است که آن را با انواع غذاهای دیگر هندی و مالایی سرو می‌کنند. نکته‌ای که این غذا را با دیگر غذاها متمایز می‌کند در سسی است که پس از پایان پخت برنج، روی آن می ریزند. این غذا اصالتا متعلق به منطقه‌ی پنانگ است. اگر نتوانستید به نواحی شمالی سفر کنید، این غذا را می‌توانید در اکثر غذاخوری‌های کوالالامپور پیدا کنید. در این غذاخوری‌ها از دیدن خوراک‌های متنوعی که می‌توانید همراه با این برنج نوش جان کنید، شگفت‌زده خواهید شد.

Cendol

این دسر سنتی یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید زیر آفتاب گرم کوالالامپور امتحان کنید. این دسر در واقع نوعی ژله سبزرنگ است که با آرد برنج تهیه می‌شود. در کنار خیابان‌های کوالامپور، غرفه‌های زیادی را خواهید دید که این دسر لذیذ را همراه با یخ، قند نخل و... سرو می‌کنند. این دسر را در رستوران‌ها معمولا پیدا نمی‌کنید.

آسام پداس (Asam Pedas)

آسام پداس یک غذای تهیه شده از ماهی است و مثل بسیاری از غذاهای مالزی، با یک بشقاب برنج سرو می‌شود. آسام پداس به معنای تند و پرادویه است و نامی است که کاملا ویژگی‌های این غذا را نشان می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذا، چیلی خشک شده است. برای طعم دادن به ماهی علاوه بر چیلی از انواع سیر و موسیر و تمر هندی هم استفاده می‌کنند. ترکیب طعم تند و ترش، باعث شده که این غذا یکی از غذاهای محبوب در مالزی باشد. طعم متفاوتی که حتما باید امتحان کنید.

روجاک (Rojak)

روجاک نوعی سالاد است که انواع مختلفی دارد. برای تهیه‌ی آن از مواد مختلفی مثل تخم مرغ پخته، سیب زمینی، خیارشور، سس بادام زمینی و سایر مواد استفاده می‌کنند. یکی دیگر از انواع رایج روجاک، سالاد میوه‌ای است که از ترکیب انواع میوه‌ها ازجمله آناناس تهیه می‌شود و روی آن سس مخصوصی که با آبلیمو و چیلی تهیه می‌شود، می‌ریزند. روجاک در زبان مالایی به معنی «مخلوط» است زیرا این سالاد را می‌توان آمیزه‌ای ازعناصر آشپزی چینی و مالایی به حساب آورد. سالاد روجاک به شیوه سنتی در کاسه‌های چوبی درست می‌شود و مواد با قاشق چوبی با سس سیاه مخلوط شده و روی آن با بادام زمینی خرد شده یا گل زنجبیل ریز شده تزیین می‌شود.

روجاک در بیشتر دکه‌های کنار خیابان، ماماک‌ها و حتی مدارس مالزی به فروش می‌رسد ومعمولا آن را در برگ‌های موز که به شکل قیف پیچیده شده است می‌ریزند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

برنج در برگ موز

اگر برایتان اهمیتی ندارد که با دست غذا بخورید و بعد از غذا خوردن دست‌تان حسابی بوی کاری بگیرد، از امتحان کردن این غذا لذت می‌برید. برخلاف معمول که برنج را در بشقاب سرو می‌کنند، در این غذا برنج را در برگ موز سرو می‌کنند. برنج را همراه با کاری، انواع سبزیجات و چاشنی‌های مختلف می‌خورند.

رندانگ (Rendang)

این غذا یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین غذاهای مالزی است که معمولا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این غذا از نظر ادویه‌جات بسیار غنی است و به آرامی و با شعله‌ی ملایم پخته می‌شود. ردانگ را بیشتر در جشن‌های مذهبی آماده می‌کنند مثلا عید فطر. این غذا انواع مختلفی دارد. معمولا آن را با گوشت گوساله می‌پزند اما می‌توانید انواع دیگر آن را که با گوشت مرغ و گوسفند تهیه می‌شود امتحان کنید. در اکثر رستوران‌های مالزی می‌توانید این غذا را سفارش دهید.

kopi-O، قهوه‌ی مالزیایی

اگر از علاقه‌مندان به قهوه هستید در سفر به مالزی حتما این نوشیدنی را امتحان کنید. این نوشیدنی را سرد هم سرو می‌کنند. نوع سرد این نوشیدنی با یخ فراوان و شیر تغلیظ شده سرو می‌شود.