راهنمایی سفر به وین

وین، پایتخت کشور اتریش شهر موسیقی و هنر است. بناهای تاریخی متعدد، قصرها و موزه های با شکوه همگی یادآور شکوه و عظمتی هستند که در این شهر وجود داشته است. ستون‌های حکاکی شده، برج‌های یادبود و کلیساهای زیبا با نقاشی‌های دیواری مبهوت‌کننده تنها گوشه‌ی کوچکی از جذابیت‌های وین است، که علاقه‌مندان به هنر و معماری های سبک باروک می توانند در این شهر فقط لذت ببرند. اما مثل هر مقصد دیگری قبل از سفر نیاز است تا اطلاعاتی درباره هتل ها و رستوران های این شهر داشته باشیم، همچنین بدانیم که برای گشت و گذار به کدام مناطق شهر وین باید برویم.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

وین در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +2 قرار دارد و ۱ و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

آلمانی

واحد پول

یورو= ۳۹۸۰ تومان

نوع برق شهری

برق شهری در وین ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع F است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

کد کشور

+۴۳

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۲۲

آتش‌نشانی ۱۳۳

آمبولانس ۱۴۴

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی وین

وضعیت آب‌ و‌ هوا

آب و هوای وین را می‌توان در دسته‌ی گرم و معتدل دسته‌بندی کرد. وین در طول سال میزان قابل توجهی بارندگی دارد. حتی در خشک‌ترین ماه‌های سال هم بارندگی وجود دارد. میانگین دمای هوا در وین ۹/۹ درجه‌ی سانتیگراد و میانگین میزان بارندگی ۶۲۳ میلی‌متر است.

چه زمانی از وین بازدید کنید

تابستان فصل های سیزن و پر گردشگر کشور اتریش و مخصوصا وین است. اگر می خواهید که از خیل عظیم گردشگران فرار کنید، در نکات سفر به وین به شما توصیه می کنیم که در ماه های دیگر، همانند ماه های آپریل تا می (اردیبهشت تا تیر) و سپتامبر تا اکتبر ( شهریور تا آبان) به این شهر سفر کنید. اگر در بین ماه های نوامبر (حدود آبان) تا مارچ (فروردین) از وین دیدن می کنید، احتمال بارش باران و یا حتی برف در ماه های زمستان وجود دارد. ممکن است که به هوایی بارانی یا با وزش باد روبرو شوید. بنابراین بهتر است که لباس های مناسب چنین آب و هوایی را به همراه داشته باشید تا احیانا گرم نشوید.

قبل از رفتن به وین، تقویم اتفاقات و مراسمات برگزار شده در این شهر را بررسی کنید. سعی کنید زمانی به دیدن این شهر بروید که حداقل یک جشنواره و فستیوال مخصوصا فستیوال های موسیقی در این شهر برگزار می شود. در این صورت می توانید در این مراسم هم شرکت کرده و سفر خود را بسیار خاص تر کنید. البته یادتان باشد که در هنگام فستیوال ها این شهر بسیار شلوغ تر خواهد شد. پس اگر با شلوغی مشکل دارید، از این تاریخ ها در وین دوری کنید. از جمله چنین فستیوال ها می توان به فستیوال و اپرا بال در ماه فوریه (بهمن ماه)، فستیوال ها و کنسرت های موسیقی کلاسیک در ماه مارچ (فروردین)، جشن اوسترکلانگ اطراف ایستر اشاره کرد.

هزینه اقامت در وین

هتل های این شهر اتریشی بسیار مجهز و تمیز هستند، بنابراین بابت اقامتتان لازم نیست که نگرانی داشته باشید. اگر به قصد گردشگری و تفریحات به این شهر سفر کرده اید، پیشنهاد می کنیم که در خیابان Ringstrasse اقدام به رزرو هتل بنمایید زیرا بیشتر جاذبه‌های وین یا درون این خیابان یا در نزدیکی آن قرار دارند. بیشتر موزه‌های بزرگ شهر در اطراف کاخ هافبرگ واقع شده‌اند. اما خوب هزینه های مربوط به اقامت در این محل بیشتر از مناطق حاشیه ای و دور از این خیابان می باشد. در ادامه راهنمای سفر به وین ما به چند هتل مناسب برای اقامت در شهر وین می پردازیم و همچنین حدودی از قیمت رزرو هتل ها در این کشور را بر اساس امکانات و سرویس دهی آنها ذکر خواهیم کرد. (تمامی قیمت ها در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ذکر شده است).

 

هتل های دو ستاره  ۲۰۹,۰۰۰ تا ۴۵۰,۰۰۰ تومان

هتل های سه ستاره ۱۵۰,۰۰۰ تا ۵۸۰,۰۰۰ تومان

هتل های چهار ستاره ۳۵۰,۰۰۰ تا ۸۵۰,۰۰۰ تومان

هتل های پنج ستاره ۵۵۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

از سرویس قطار حومه (S-bahn) برای رفتن از فرودگاه به مرکز شهر استفاده کنید. این سرویس برای این مسیر بین ۲ تا ۴ یورو هزینه دارد. البته برای رفتن از فرودگاه به مرکز شهر وین، سه روش مختلف برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد.

قطار شهری فروگاه (CAT): ۱۶ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد و هزینه‌ی آن برای بلیط تک سفره ۱۱ یورو و بلیط رفت و برگشت ۱۷ یورو است. این راه، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای رفتن از فرودگاه به مرکز شهر است و البته از همه گران‌تر است.

خط اتوبوس فرودگاه (AirportLines): این مسیر ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و هزینه‌ی آن ۸ یورو است. قیمت نسبتا مناسبی دارد اما با هزینه‌ی کمتر هم می‌توان همین مسیر را طی کرد.

قطار حومه‌ی شهری (S-bahn) خط S7: این مسیر ۲۵ دقیقه طول می‌کشد و قیمت آن بین ۲ تا ۴ یورو است. این مسیر فقط ۱۰ دقیقه از سایر روش‌ها طولانی‌تر است اما از نظر قیمت، بهترین انتخاب برای سفر از مرکز شهر به فرودگاه و بالعکس است.

کارت گردشگری وین بگیرید

برای اینکه از تخفیف‌های عالی در جاذبه‌های گردشگری، رستوران، فروشگاه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، کارت گردشگری وین بگیرید. در سفر به این شهر اگر قصد دارید از جاذبه‌های متعددی بازدید کنید، از دفاتر گردشگری، کارت گردشگری وین بگیرید. این کارت ۱۹/۹۰ یورو قیمت دارد و با وجود بیش از ۲۰۰ تخفیف در جاذبه‌ها و امکانات گردشگری سراسر شهر، ارزش هزینه کردن دارد. این کارت برای سه روز اعتبار دارد و با استفاده از آن می‌توانید به میزان نامحدود از وسایل حمل و نقل عمومی شامل خط آهن S-bahn، تراموا و اتوبوس استفاده کنید. البته برای قطار S-bahn در مسیر فرودگاه باید هزینه بپردازید.

نکاتی برای غذا خوردن در وین

در وین هر رستوران نیاز به رزرو از قبل دارد و شما بدون رزرو نمی توانید وارد رستوران شوید. بسیاری از رستوران ها امکان رزرو آنلاین را دارند، اما اگر نمی دانستید به کدام سایت ها بروید، از هتل بخواهید که رستوران مورد نظر را برای شما رزرو کنند.

انعان دادن کاری معمول و قابل احترام است. اکثر مردم انتظار انعام دارند. حتی در کافه ها پس از خوردن قهوه چند سکه به عنوان انعام بر روی میز گذاشته می شود. در بعضی رستوران ها که انعام در قیمت ها لحاظ نشده است، می توانید حدود ۱۰ درصد مبلغ غذا را به عنوان انعام پرداخت کنید.

گاهی بعضی از رستوران ها کارت اعتباری قبول نمی کنند، بنابراین بهتر است که با خود حتما پول نقد یورو به همراه داشته باشید. کافه ها هم تنها پول نقد قبول می کنند.

بسیاری از کافه هایی که در اطراف جاذبه های توریستی قرار دارند، شلوغ هستند. بنابراین اگر می خواهید از شلوغی دوری کنید، حول و حوش ساعت ۱۲ ظهر برای سفارش به کافه ها بروید.

قبل از اینکه رستورانی را برای صرف غذا انتخاب کنید و در آنجا غذا میز رزرو کنید، بهتر است که پیشنهادات و کامنت های افراد را در سایت آن رستوران مطالعه کرده و راجع به نوع غذاهای آن بدانید.

استفاده از اپلیکیشن Gretl Goes

اگر آیفون دارید از اپلیکیشن Gretl Goes استفاده کنید تا از تورهای پیاده‌گردی ارزان اطلاع پیدا کنید و یک راهنمای سفر کامل، همراه داشته باشید. دانلود این اپلیکیشن رایگان است. تورهای صوتی ارائه شده در این اپلیکیشن، اطلاعات فوق‌العاده‌ای در مورد شهر و جاذبه‌های گردشگری آن دارند. ۱۲ تور مختلف برای وین در این اپلیکیشن عرضه شده که با توجه به علایق خود می‌توانید هر کدام را که دوست داشتید بخرید.

هتل های پیشنهادی در وین

  • هتل ساچر (Hotel Sacher Wien)

هتل ۵ ستاره ساچر در شهر وین یکی از بهترین هتل های لوکس این شهر است. از جمله امکاناتی که این هتل دارد رستوران، باشگاه بدنسازی، مرکز ماساژ، رم سرویس و اینترنت رایگان پرسرعت است. کمی هزینه ها در این هتل بالاست اما اقامت فوق العاده را برایتان رقم می زند.

آدرس: اتریش – وین Maysedergasse ۳، ۱۰۱۰ Wien، Austria

  • هتل داس کارپی (Das Capri)

هتل دیگری که می خواهیم در راهنمای سفر به وین پیشنهاد کنیم، هتل ۳ ستاره داس کارپی است. این هتل بسیار تمیز بوده و دارای تمامی امکاناتی که اقامت را برایتان راحت و خوب می کند است.

شماره تلفن: ۰۰۴۳۱۲۱۴۸۴۰۴

آدرس: اتریش – وین Praterstraße ۴۴-۴۶، ۱۰۲۰ Wien، Austria

  • هتل مینینگر (MEININGER Hotel)

یه هتل ۲ ستاره تمیز و راحت تو شهر وین، که هزینه ش مناسبه و اینترنتش هم رایگانه. این هتل نسبت به هزینه ای که دریافت می کنه هتل خوبی به حساب میاد و توریست ها ازش رضایت دارند.

 شماره تلفن: ۰۰۴۳۷۲۰۸۸۲۰۶۵

وب سایت:www.meininger-hotels.com

آدرس: اتریش – وین Rembrandtstraße ۲۱، ۱۰۲۰ Wien، Austria

بازدید از جاذبه‌های رایگان شهر

در وین، جاذبه‌هایی وجود دارند که هزینه‌ی ورودی ندارند. مثلا کلیسای جامع سنت استفان، آرامگاه شهر که شاعران بزرگی در آن به خاک سپرده شده‌اند، باغ‌های کاخ Schonbrunn و کاخ Belvedere و گشت و گذار در بزرگترین بازار روباز وین یعنی بازار Naschmarkt.

بازدید از موزه‌های رایگان

وین بیش از ۱۲۰ موزه دارد که تقریبا همه‌ی آنها هزینه‌ی ورودی دارند. با وجود این، روزهای یکشنبه، ۲۰ موزه رایگان می‌شوند. بقیه‌ی موزه‌ها هزینه‌ی ورودی خود را با هم ادغام می‌کنند مثلا با یک بلیط می‌توانید از سه چهار موزه‌ی مرتبط بازدید کنید.

جاذبه‌های گردشگری

پایتخت اتریش، یکی از پربازدیدترین شهرهای اروپا است. جذابیت معماری، تاریخ غنی و موقعیت فوق‌العاده‌ی شهر در کرانه‌ی رود دانوب، باعث شده که مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. این شهر در زمان‌های دور، دروازه‌ای بین شرق و غرب اروپا بوده و هنوز هم یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و فرهنگی اروپا است. سرگرمی‌ها و رویدادهای فرهنگی، در کنار جاذبه‌های گردشگری دیدنی، از وین، یک مقصد گردشگری کامل ساخته است. علاوه بر معماری تاریخی و جاذبه‌های قدیمی و جذاب شهر، زندگی شهری به بهترین شکل ممکن در وین دیده می‌شود.

کاخ سلطنتی هافبرگ (Hofburg)

برای مدت بیش از ۶ قرن، یعنی از سال ۱۲۷۵ میلادی، این کاخ سلطنتی محل استقرار دودمان هابسبورگ (Habsburgs)، و اقامتگاه رسمی پادشاهان اتریش است. هافبرگ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی در میان کاخ‌های وین است. در حال حاضر، این کاخ محل استقرار رسمی رئیس جمهور اتریش است. این مجموعه‌ی بزرگ تاریخی از ساختمان‌های متعددی تشکیل شده که هر کدام بازتابی از دوران مختلف تاریخی و سبک‌های متعدد معماری است؛ از معماری گوتیک و رنسانس تا باروک و روکوکو.

در این مجموعه ۱۸ گروه از ساختمان‌ها به اضافه‌ی ۱۹ حیاط و ۲۶۰۰ اتاق وجود دارد. جاذبه‌ی اصلی این مجموعه، آپارتمان سلطنتی، موزه‌ی سیسی، مجموعه‌ی نقره، شاپل پادشاهی، موزه‌ی تاریخ طبیعی، کتابخانه‌ی ملی اتریش و خزانه‌داری هافبرگ است.

مدرسه سوارکاری اسپانیایی

قدمت این مدرسه به دوران پادشاهی ماکسیمیلیان دوم برمی‌گردد. مدرسه‌ی عالی سوارکاری اسپانیایی، به دستور پادشاه در سال ۱۵۶۲ پایه‌گذاری شد. امروزه، این مدرسه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری وین است که مخاطبان زیادی دارد که برای تماشای مهارت‌های سوارکاری از آن بازدید می‌کنند. اگر دوست دارید اجراهای برپا شده در این مرکز را ببینید در نظر داشته باشید که بلیط‌های آن به سرعت فروش می‌رود. حتما زودتر برای تهیه‌ی بلیط اقدام کنید.

کلیسای جامع سنت استفان

مهم‌ترین بنای باشکوه به سبک گوتیک در وین، کلیسای سنت استفان است. کلیسای رومانسک اصلی متعلق به قرن دوازدهم بوده و بعدها در قرن سیزدهم با یک کلیسای دیگر جایگزین شده است. دروازه‌‌ی بزرگ و برج‌های بنا، باقی‌مانده‌ی این کلیسا است. در قرن چهاردهم، بازسازی دیگری در کلیسا صورت گرفته و به مرور زمان، بخش‌های دیگری به آن اضافه شده است. یکی از این بخش‌ها، برج جنوبی است که ۱۳۷ متر ارتفاع دارد و قدمت آن به قرن پانزدهم برمی‌گردد.

بازسازی و مرمت این بناها در قرن‌های هفدهم تا نوزدهم به مرور زمان ادامه یافت تا اینکه بعد از جنگ جهانی دوم، همه‌ی بنا کاملا بازسازی شد. از دیدنی‌های این کلیسا، بالا رفتن از ۳۴۳ پله و رسیدن به اتاق سکوی بازدید است که چشم‌اندازهای زیبایی دارد. برج شمالی دارای یک ناقوس بزرگ است  گردشگران با آسانسور خود را به بالای برج می‌رسانند تا از سکوی بازدید، بهترین چشم‌انداز از شهر را تماشا کنند. از دیگر ویژگی‌های این مجموعه‌ی تاریخی دخمه‌ی قرن چهاردهمی و گنجینه‌ی کلیسا است که مهم‌ترین آثار هنری موجود در کلیسا در قرون مختلف تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

باغ‌ها و کاخ شون‌برون (Schönbrunn)

کاخ باشکوه قرن هجدهمی شون‌برون نه تنها به خاطر زیبایی معماری بلکه به خاطر فضای داخلی دوست داشتنی و زیبایی که دارد، ارزش دیدن دارد. این کاخ باروک، بیش از ۱۴۴۱ اتاق و آپارتمان دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری وین است.تورهای بازدید از این مجموعه‌ی باشکوه تاریخی شامل بازدید از اقامتگاه‌های سلطنتی، وسایل شخصی مثل تختخواب پادشاه فرانتس یوزف واتاق ملکه ماریا ترزا که به زیبایی تزین شده است به همراه اتاق صبحانه‌ی او که با آثار هنری پرگل و زیبا ساخته شده به دست دخترانش، تزیین شده است.

کاخ بلودر (Belvedere)

این مجموعه‌ی تاریخی در میان محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر وین قرار دارد و به دو بخش تقسیم می‌شود؛ کاخ بالا و کاخ پایین. از جاذبه‌های کاخ بالا می‌توان به تالار Ground Floor اشاره کرد که تندیس‌های زیبایی دارد. پلکان این تالار با نقش‌ برجسته‌ها و نقاشی‌های دیواری زیبا، یکی دیگر از دیدنی‌های چشمگیر کاخ است.

تالار مرمر، یک تالار دوطبقه است که تندیس‌های متعددی دارد. نقاشی‌های دیواری و سقفی و سایر تزیینات این تالار، از دیگر جاذبه‌های کاخ است. کاخ پایین هم یک تالار مرمر دارد که با وجود نقاشی‌های دیدنی سقفی و گچ‌کاری‌های زیبا و بیضی‌شکل، زیبایی آن دوچندان شده است. گالری مرمر، بخش دیگری از این کاخ است که برای نگهداری مجسمه‌های تاریخی ساخته شده است.

از دیگر ساختمان‌های قابل توجه این مجموعه، کاخ زمستانی است که بنایی به سبک باروک است. باغ‌های بلودر و فواره‌ها و آب‌نماها، این دو کاخ را به هم متصل می‌کنند. مجموعه‌ی بی‌نظیر و گسترده‌ای از آثار هنری، شامل مجموعه‌ی ارزشمندی از آثار مجسمه‌سازی و نقاشی از قرن دوازدهم تا شانزدهم، در این کاخ نگهداری می‌شود که برای بازدید از آن باید وقت بگذارید.

خانه‌ی اپرای وین

یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین تئاترهای جهان، خانه‌ی اپرای وین است که در طول تاریخ میزبان تعداد زیادی از بهترین خوانندگان و آهنگ‌سازان و هنرمندان دنیا بوده است. در طول سال حداقل ۳۰۰ اجرای اپرا و باله در این مجموعه اجرا می‌شود.

بنای باشکوه فعلی در سال ۱۸۶۹ ساخته شده و به خاطر سبک رنسانس فرانسوی مشهور است. از جاذبه‌های داخل این مجموعه می‌توان به پلکان بزرگی اشاره کرد که به طبقه‌ی اول منتهی می‌شود. آثار هنری و منسوجات ارزشمند که فضای داخل این مجموعه را مزین کرده، از دیگر دیدنی‌های این مجموعه‌ی باشکوه است. در این خانه‌ی اپرا، ظرفیت حضار ۲۲۱۱ نفر و ۱۱۰ موزیسین است. تورهای انگلیسی‌زبان برای بازدید از این مجموعه وجود دارد.

قبل از دیدن وین چه مواردی را باید بدانید

در نکات سفر به وین به شما پیشنهاد می کنیم که به خوبی و مناسب لباس بپوشید. در این شهر اکثر سعی می شود که پوشیده لباس بپوشند.

اگر قصد خرید بلیط کنسرت ها و اپراها را دارید، باید از قبل آن را خریداری کرده باشید.

در کافه ها، رستوران ها و موزه ها می توانید وای فای را به راحتی پیدا کنید. اگر چه که استفاده از آن محدود است اما آنقدر هست که بتوانید وارد ایمیل خود شوید و کمی وب گردی کنید. اوبر بگیرید. گوگل مپس را چک کنید.

هر چند زبان انگلیسی را تقریبا تمام مردم اتریش می دانند و می توانید کار خود را انجام دهید اما در نکات سفر به وین به شما پیشنهاد می دهیم که حداقل چند جمله آلمانی را یاد بگیرید.

اکثر مغازه ها در روز یکشنبه تعطیل هستند. بنابراین در این روز قبل از رفتن به هر نقطه از باز بودن آن مطمئن شوید. ساعات کاری هر فروشگاه را در سایت ها می توانید پیدا کنید. اگر در روز یکشنبه وارد وین شدید، دقت کنید که به راحتی نمی توانید به دیدن جاذبه های وین بروید. چرا که بسیاری از آن ها، ممکن است تعطیل باشند.

کارت وین به صورت ۲۴ ساعته، ۴۸ ساعته و ۷۲ ساعته صادر می شود. از این کارت برای اتوبوس های هاپ آن هاپ آف، سیستم حمل و نقل و رستوران ها و کافه ها می توانید استفاده کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

برای تفریحات خانوادگی یکی از زیباترین جاذبه ها، می توان باغ های کاخ شاونبرون (the Schönbrunn Palace garden) را نام برد.

رستوران های پیشنهادی در شهر وین

  • رستوران مینی (Mini)

رستوران کوچک و بسیار شیک در شهر وین که نام آن مینی است. شما در این رستوران می توانید انواع غذاهای بین المللی، اروپایی و مجارستانی را سرو کنید. طعم و کیفیت غذاهای این رستوران فوق العاده بوده و دارای سطح قیمت متوسطی است.

شماره تلفن: ۰۰۴۳۱۵۹۵۴۴۸۳

وب سایت:www.minirestaurant.at

آدرس: اتریش – وین Gumpendorfer Str. ۸۹، ۱۰۶۰ Wien، Austria

  • خانه استیک استریکت (Dstrikt Steakhouse)

اگر خواستید در سفر به وین، استیک میل کنید می توانید خانه استیک استریکت را به عنوان رستوران خود انتخاب نمایید. البته این را هم بدانید که سطح قیمت این رستوران کمی بالاست.

شماره تلفن: ۰۰۴۳۱۳۱۱۸۸۱۵۰

وب سایت: www.ritzcarlton.com

آدرس: اتریش – وین Schubertring ۵، ۱۰۱۰ Wien، Austria

  • رستوران پارس (Pars Restaurant)

رستورانی برای ایرانیان، در شهر وین وجود دارد که می تواند لذت بخش ترین بخش سفر به این شهر اتریشی باشد. در رستوران پارس شهر وین می توانید انواع غذاهای ایرانی را در کشوری اروپایی میل کنید.

آدرس: اتریش – وین Lerchenfelder Str. ۱۴۸، ۱۰۸۰ Wien، Austria

فستیوال های شهر وین

جشنواره یخ یکی از جشنواره های جالب این شهر بوده که در میدان شهرداری وین برگزار می شود، این جشنواره از ۳ بهمن تا ۱۹ اسفند ادامه دارد.

جشنواره غذای جینوس در ماه اردیبهشت برگزار می شود.

جشنواره موسیقی جاز ۵ تیر تا ۱۷ تیر برگزار می شود.