جاهای دیدنی تبریز در تابستان با جاذبه های تاریخی تبریز و مکان های طبیعی تبریز دیدن دارند. جاذبه های گردشگری تبریز در فصل هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست دیدنی تر و جذاب تر به نظر می رسند و راحت تر می توان از آنها بازدید کرد. در سفر به تبریز، مخصوصا اگر سفری کوتاه بود، باید کجاها را ببینیم. ما در اینجا جاهای دیدنی تبریز را با آدرس و عکس نوشته ایم. این جاها شامل مکان های گردشگری‌ تبریز هستند که دیدن‌شان در اولویت است.

۱-بازار تبریز
یکی از جاهای دیدنی تبریز که قدم زدن در آن خود سفری است به دل تاریخ، بازار تبریز است. بازاری که به بزرگترین بازار مسقف جهان شهره است و حجره ها، سراها و تیمچه های زیادی دارد. بازار تبریز که هر بخشش مختص کسب و کاری است و به خصوص بازار فرش آن بسیار پررونق است، مغازه های زیادی دارد. بازار بلورفروشان، شیشه گران و کفش دوزان از جمله جاهای دیدنی بازار است که دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر به دیدن بازار تبریز رفتید از تیمچه مظفریه که با سقف بلند خود و پنجره های کوچک و بزرگ رنگی اش، قشنگ‌ترین قسمت بازار تبریز است دیدن کنید.

آدرس: خیابان جمهوری

وقتی اسم تبریز را می‌شنوید یاد چی می‌افتید؟ سرما؟مشروطه؟ باقلوا؟ یا شهری که طبیعت بکری مثل جنگل‌های ارسباران را در خود جای داده است؟ تبریز، سومین شهر بزرگ ایران است و جدا از بناهای تاریخی و موزه‌ها، طبیعت سرسبزی هم به‌خصوص در بهار و تابستان دارد. یعنی فصل‌هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست.

یکی از زیباترین موزه‌های تبریز، موزه قاجار است. موزه قاجار که پیش از این خانه امیرنظام گروسی، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده، عمارت و حیاطی زیبا دارد و سفری است به دوره قاجار.

این موزه شامل بخش‌های مختلفی است، یک تالار آن مخصوص پول و سکه‌های دوره قاجار است، تالاری دیگر مختص ظرف و ظروف، تالاری برای کاشی‌های رنگارنگ، تالاری برای تفنگ و اسلحه و تالاری برای ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر.

موزه‌ قاجار در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار دارد، خیابانی که می‌توان خانه‌های قدیمی زیادی در آن پیدا کرد. مقبره‌الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر نامدار ایرانی از جمله شهریار، قطران و اسدی طوسی است در این خیابان قرار گرفته

 

آدرس: سمت راست خیابان ثقه الاسلام، در خیابان فرعی شهریار و در کنار بیمارستان کودکان

نمی‌شود تبریز رفت و به باغ ائل گلی یا استخر شاه سر نزد. ائل گلی که یکی از شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین جاهای گردشگری تبریز است، مخصوصا در شب مشتاقان زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

این باغ در حقیقت کاخی است که وسط استخری بزرگ قرار گرفته و به شکل جزیره درآمده است. ساخت اولیه استخر به دوران آقا قویونلوها برمی‌گردد و در دوره‌های بعد به تدریج تکمیل و به شکل باصفای امروزی درآمده. خوردن یرالما یومورتا یا سیب‌زمینی تخم‌مرغ را در اینجا از دست ندهید.

آدرس: جنوب شرقی شهر قرار گرفته و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

 اگر دلتان می‌خواهد بدانید محل تصمیم‌گیری سران مشروطه  کجا بوده، باید راه خانه مشروطه را در پیش بگیرید. این خانه که برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است. خانه‌ای از سنگ، آجر و خشت و پر ازآیینه‌‍کاری و گچبری.

آدرس: محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع

تبریز، مساجد زیادی دارد، اما یکی از دیدنی‌ترین آنها مسجد کبود یا مسجد جهانشاه است. این مسجد به خاطر کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای‌رنگشبه فیروزه اسلام هم مشهور است. مسجد کبود تنها بنایی است که از دورە‌ فرمانروایی قراقویونلوها در پایتخت آن‌ها، یعنی تبریز، باقی مانده است.

زیبایی‌های این مسجد آنقدر زیاد است که باوجود صدماتی که به آن وارد شده، هنوز زیباست. بارزترین ویژگی مسجد کبود، کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقش‌های پرکار است که هم در داخل و هم در خارج آن مشهود است.

آدرس: خیابانامام‌خمینی، روبروی کوچه صدر

تله‌کابین کوه عون ابن علی(عینالی)

اگر در سفر به تبریز خواستید یک روز پرهیجان را بگذرانید، پیشنهاد ما تله‌کابین کوه عون یا عینالی است. می‌توان سوار کابین‌های فاز یک آن از بین کوه‌های عینالی گذشت و طبیعت کوهستانی اطراف را دید.

در ایستگاه دوم تله‌کابین، کافه‌ها و رستوران‌های مجموعه قرار دارند. از دیگر جاذبه‌های اطراف اینجا می‌توان به منطقه پرورش شترمرغ و آبشار مصنوعی اشاره کرد.

 

آدرس: شمال شهر تبریز