شهر سرعین شهر چشمه‌های آبگرم ایران است. سفر به این شهر و لذت از طبیعت زیبای دامنه‌های سبلان در اطراف آن، محبوبیت بالایی میان گردشگران دارد. در راهنمای سفر به سرعین، هرآنچه برای سفر به این شهر باید بدانید را بررسی کرده‌ایم.

شهر سرعین در استان اردبیل و در جوار طبیعت زیبا و بکر دامنه‌های سبلان قرار گرفته است. آب و هوای مطبوع این شهر در بهار و تابستان، بهترین شرایط را برای جذب مسافران ایجاد می‌کند. اطراف این شهر دیدنی مملو از جاذبه‌های بکر طبیعی و زیبایی‌های فراوانی است که اتراق در فضای باز را رویایی می‌کنند. با وجود اقلیم سردسیر این منطقه و سرمای زمستانی شدید در آن، فصل‌های سرد سال نیز این شهر خالی از مسافر نیست و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی، برای استفاده از پیست اسکی آلوارس، در این شهر مهمان می‌شوند.

 

سرعین شهری کوچک در استان اردبیل و در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل است. قرار گرفتن این شهر در منطقه کوهستانی در شمال غربی ایران و هم جواری این منطقه با ارتفاعات سبلان، برای این منطقه اقلیمی سردسیر و کوهستانی، به ارمغان آورده‌ است. این ناحیه کوهستانی جوان، هنوز در حال تکامل است و این مسئله باعث پیدایش و جوشش چشمه‌های آبگرم فراوان می‌شود و به همین علت این محدوده از ایران قطب آب درمانی ایران محسوب می‌شود.

 

فرهنگ مردم این شهر متاثر از اردبیل است. ساکنان سرعین، آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. دین اکثریت مردم این شهر اسلام و در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر نزدیک به ۵۵۰۰ نفر برآورد شده است. مردم این خطه از استان اردبیل از سردمداران ادبیات و موسیقی اصیل ایران هستند و ادبیات شفاهی در این ناحیه سابقه‌ای کهن دارد.

 

در زبان ترکی آذربایجانی «سریین» معنی مکان خنک می‌دهد و در زبان عربی به معنی سرچشمه است. در گذشته این منطقه با نام‌های «ساری قیه» و «سرائین» نیز شناخته می‌شد.

 

چرا به سرعین سفر کنیم؟

موقعیت جغرافیایی شهر سرعین و شهرهای اطراف آن، جاذبه‌های طبیعی بسیاری در این منطقه از کشور ایجاد کرده‌ است. چشمه‌های آب معدنی و آبگرم در اطراف سرعین از برجسته‌ترین دلایل جذب مسافران و گردشگران داخلی و خارجی هستند. از طرفی، وجود روستاهایی سرسبز با مناظر بکر و دیدنی، آبشارهای طبیعی و دره‌ها و کوه‌پایه‌های ییلاقی و خوش آب و هوا، در طول سال بیشترین مسافران را جذب می‌کنند. پیست اسکی آلوارس نیز با فضایی مناسب برای اسکی کردن بر فراز دره تماشایی آلوارس، برای علاقه‌مندان این ورزش زمستانی، از مناسب‌ترین گزینه‌ها در کشور است. اگر در فصل‌های گرم سال به‌دنبال منطقه‌ای خنک با آب و هوای مطبوع هستید، حتما در این فصل به شهر زیبای سرعین سفر کنید.

روستاهای نزدیک سرعین، علاوه بر جذابیت‌های طبیعی، ظرفیت‌های گردشگری تاریخی بالایی دارند. وجود آتشکده‌های تاریخی، تپه و دهکده باستانی و امامزاده‌های زیارتی، برای علاقه‌مندان تاریخ و تمدن کشور، سفر به این شهر و مناطق اطراف آن را دلپذیرتر می‌کند.

بهترین زمان سفر به سرعین

 

شهر سرعین یکی از توریستی‌ترین نقاط ایران است. این شهر به‌دلیل اقلیم سردسیرش بهترین گزینه برای مسافرت در فصول گرم سال محسوب می‌شود. اواخر خرداد ماه تا اوایل شهریور،‌ بهترین زمان سفر به سرعین هستند. با این وجود، به‌دلیل زیرساخت‌های مناسب جذب گردشگر در این شهر، مسافران در تمام ایام سال به سرعین سفر می‌کنند.

در طول تابستان این شهر پذیرای بیشترین حجم مسافر است و متنوع‌ترین برنامه‌های شاد و فرهنگی را در این فاصله در سرعین ارائه می‌کنند. این زمان بهترین دوره برای استفاده از استخرها و چشمه‌های آبگرم نیز هست و طبیعت آلوارس و دره‌های اطراف تماشایی می‌شوند.

 

از طرف دیگر، در حدود ۶ ماه از سال ذخایر برف پیست آلوارس برای اسکی کردن کافی هستند. به همین دلیل در بیش از نیمی از سال، حجم تردد به این منطقه برای علاقه‌مندان به این ورزش بالا می‌رود. فعال بودن چشمه‌های آب درمانی و آبگرم در همه ایام سال، از دیگر دلایل جذب همیشگی مسافر در این شهر است.

در فصل زمستان برای جذب بیشتر مسافر در روزهای سرد، در سال‌های اخیر جشنواره زمستانی با عنوان زمستان بیدار سرعین در این شهر برگزار شده است. در این جشنواره برنامه‌هایی با تنوع بالا به گردشگران ارائه می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به اجرای کنسرت‌های محلی و پاپ، برگزاری بازارچه‌های سنتی، غرفه‌های فرهنگی برای آشنایی با آداب‌و‌رسوم مردم سرعین و برپایی مسابقات ورزشی اشاره کرد. این جشنواره در اسفند ماه برگزار می‌شود و به‌مدت دو هفته ادامه دارد. برای جذب مسافران بیشتر در این فاصله، تورهای مختلف با شرایط ویژه و تخفیف‌های مناسب، ارائه می‌شوند.

 

نوروز نیز یکی دیگر از شلوغ‌ترین ایام در سرعین است. با وجود سردی هوا در این فاصله، هم‌چنان گردشگران زیادی در تعطیلات نوروز به سرعین سفر می‌کنند. زیر ساخت‌های مناسب این شهر برای پذیرایی از مسافران نوروزی، سرعین را به مقصدی محبوب در نوروز تبدیل می‌کند.

با توجه به توضیحات بخش قبل،‌ می‌توان نتیجه گرفت که این شهر برجسته در گردشگری کشور، در تمام سال از مسافران میزبانی می‌کند. تعداد ماه‌های خلوت سرعین به پیک زمستانی این شهر محدود می‌شود. از اوایل آذر ماه تا اوایل اسفند، این شهر کم ترددترین روزهای خود را سپری می‌کند. البته با توجه به برگزاری ورزش‌های زمستانی و پیست اسکی در نزدیکی سرعین، در زمان‌های مناسب در زمستان نیز، گردشگران به سرعین می‌روند.

 

سفر به سرعین با هواپیما

شهر سرعین فرودگاه مستقل ندارد و اگر انتخاب شما برای سفر به این شهر مسافرت هوایی است، به‌دلیل فاصله کم این شهر تا اردبیل، می‌توانید از پروازهای اردبیل استفاده کنید و می‌توانید برای تهیه بلیط هواپیما از موتور جست‌وجوی کجارو کمک بگیرید. فرودگاه اردبیل در فاصله ۴۷ کیلومتری از سرعین واقع شده است و در حدود ۵۰ دقیقه با سرعین فاصله دارد. در این فرودگاه ترمینال و ماشین‌های مسافربری به مقصد سرعین تردد می‌کنند. 

 

سفر به سرعین با اتوبوس

سفر به سرعین با اتوبوس به‌صورت مستقیم از شهرهای مشهد، تهران و اصفهان امکان‌پذیر است. تنها شرکت فعال این پایانه، شرکت سرعین سیر نام دارد و به‌صورت روزانه اتوبوس‌هایی به شهرهای بالا در تردد دارد. برای تردد به سرعین از سایر شهرهای کشور و برعکس، پایانه اتوبوسرانی اردبیل در شمال شرقی اردبیل و ۳۰ کیلومتری سرعین، تنها راه موجود است. پس از رسیدن به این پایانه می‌توانید به‌وسیله اتوبوس یا تاکسی، فاصله تا سرعین را طی کنید.