x تبلیغات
سفر

بهترین زمان سفر به دبی

بهترین زمان سفر به دبی در کدام فصل است؟

شهر دبی در کشور امارات متحده این روزها جز یکی از شهرهای مدرن و پیشرفته در خاورمیانه شده و سالانه تعداد زیادی توریست به سمت این شهر سفر می کنند تا از فضاهای جذاب تفریحی که در آن فراهم دیده بازدید کنند و تجربه ی سفری فوق العاده ای بدست بیاورند. این شهر پر از آسمانخراش های سر به فلک کشیده درست در کنار بادگیرهای کاهگلی است؛ در واقع کمتر شهری را در دنیا می توان مثل دبی با این تضاد ولی جذاب نیز مشاهده کرد. یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های دبی، فستیوال ها و جشنواره های خریدی است که هر ساله در آن برگزار می شود و طرفداران زیادی هم دارد. اما برای اینکه بخواهید به این شهر سفر کنید نیاز دارید بدانید که بهترین زمان سفر به دبی است، از همین رو ما در این مقاله می خواهیم دبی را در فصل های مختلف و زمان های خاص با هم مقایسه کنیم و انتخاب را بر عهده ی شما بگذاریم تا با توجه به اولویت هایی که برای سفرتان دارید بهترین زمان را برای سفرتان به دبی انتخاب کنید.

آب و هوای کلی دبی

همانطور که می دانید دبی آب و هوای گرمسیری بیابانی دارد. تابستان ها به شدت گرم و مرطوب و متوسط دمای روز حدود ۴۱ و در شب حدود ۳۰ درجه سانتی گراد است. زمستان ها گرم و کوتاه و متوسط دمای روز حدود ۲۳ و در شب ۱۴ درجه سانتی گراد است. بیشتر روزهای سال آفتابی است و مقدار بارش باران در دهه های اخیر افزایش پیدا کرده و سالانه حدود ۱۵۰ میلی متر است که بیشتر در ماه های آذر تا اسفند اتفاق می افتد.

 

بهار و تابستان

با توجه به موقعیت جغرافیایی دبی، شرایط جوی و آب و هوایی در فصل تابستان در این شهر تقریبا می توان گفت غیرقابل تحمل است و برای این که بتوانید در خیابان های شهر قدم بزنید با یک کولر گازی همراه خودتان داشته باشید که این کار غیرممکن است. اما با توجه به مراکز تفریحی سرپوشیده در نظر گرفته در این شهر مدرن اگرهم شما در تابستان به این شهر سفر کردید مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد. به طور مثال هتل ها در فصل تابستان با دستگاه های مخصوص آب استخرهای خود را خنک می کنند تا مسافران بتوانند به لذت شنا در آب خنک وسط تابستان را تجربه کنند، خوب با این تفاسیر ممکن است شما بهترین زمان سفر به دبی را تابستان بدانید اما این برای همه صدق نمی کند

 

پاییز و زمستان

اما در فصل های سرد سال که از اواسط مهر ماه تا اواخر اسفند و فروردین در این شهر شرایط نسبتا بهتری برقرار است و به اصطلاح به آن فصل پر مسافر یا های سیزن می گویند؛ به عبارتی می توان گفت که بهترین زمان سفر به دبی فصل های سرد سال که به یقین هم درست است. در طول زمستان میانگین دمای روز دبی ۲۵ درجه ی سانتیگراد است. میانگین دمای شب در نزدیکی خط ساحلی بین ۱۲ درجه تا ۱۵ درجه ی سانتیگراد متغیر، و در مناطق بیابانی این دما ۵ درجه ی سانتیگراد است. در مناطق بیابانی شب ها نسبتا خنک تر هستند. در مناطق ساحلی میانگین رطوبت هوا به ۵۰% تا ۶۰% می رسد.

 

بهترین زمان سفر ارزان به دبی

عده ای از مسافران هستند که بهترین زمان سفر به دبی را زمانی که همه چیز ارزان است می دانند، با توجه به این موضوع همانطور که می دانید دبی شهری با آب و هوای بسیار گرم است. به طور معمول اگر بخواهید به این شهر سفر کنید باید بین ماه های نوامبر تا مارس به این شهر بروید اما خوب به دلیل اینکه اغلب مردم در این فصل به این شهر سفر می کنند هزینه ها بسیار بالاست اگر می خواهید سفری ارزان به دبی داشته باشید باید در فصل تابستان که گرمای طاقت فرسا در این شهر حاکم است به آن سفر کنید که کمی سخت است اما می توانید در پارک های آبی یا دیگر مجموعه هایی که با توجه به شرایط آب و هوایی این شهر ساخته شده و مراعات حال شهروندان و توریست ها را کرده نیز سفر کنید. پس با تمام این تفاسیر به طور دقیق نمی توان گفت بهترین زمان سفر به دبی کی است چرا که اولویت های افراد متفاوت است.

فصل حراجی در دبی

بهترین زمان سفر به دبی از دید هر مسافری می توانید متفاوت باشد به طور مثال عده سفر ارزان برایشان اولیت است و آن را بهترین زمان سفر به دبی می دانند اما عده ای دیگر هستند که می خواهند استفاده مفید از سفرشان ببرند و صبر می کنند تا جشنواره های دبی آغاز شود؛ جشنواره های خرید دبی از دهه ی ۹۰ میلادی و از سال ۱۹۹۶ شروع شدند و در آن بیشتر از ۶۰۰۰ فروشگاه حضور دارند، اما این جشنواره ها فقط خرید از مراکز خرید با قیمت بسیار مناسب را پیشنهاد نمی دهند. در این فستیوال ها می توانید علاوه بر خرید، از انواع کنسرت ها، نمایش ها، فعالیت های تفریحی و زمین های بازی ای که بخشی از این جشنواره ها هستند هم لذت ببرید و از اتمسفر خوب و شادی که در این زمان وجود دارد، نهایت استفاده را کنید.

  • زمان برگزاری جشنواره خرید دبی

به طور کلی در شهر دبی سالانه ۲۳ جشنواره خرید به وقوع می پیوند که از بین آن ها جشنواره زمستان از همه معروف تر و پرطرفدارتر است. فستیوال زمستانی دبی یا همان جشنواره خرید دبی ممکن است در سال های مختلف با اختلاف زمانی کوتاه برگزار شود، اما اکثرا از روز ۵ دی (۲۶ دسامبر) تا ۶ بهمن (۲۷ ژانویه) ادامه خواهد داشت؛ در طول این جشنواره خرید دبی فروشگاه ها و مراکز خرید زمان بیشتری باز هستند و تا زمانی که خریداران به آن ها مراجعه کنند این فروشگاه ها هم باز هستند و خدمات خودشان را به خوبی ارائه می دهند. در روزهای پایانی و تعطیلِ هر هفته در مکان های مختلفی از شهر آتش بازی و رقص و شادی نیز بر پاست.

 

تغییرات آب و هوای دبی در ۱۲ ماه سال

  • مارس (اواسط اسفند تا اواسط فرودین)

میانگین دمای هوا در ماه مارس ۲۸ درجه سانتی گراد به همراه گرما و رطوبت متوسط می باشد. باران تنها ۴ روز از ماه احتمال دارد ببارد و متوسط بارش آن ۲۷ میلی متر است. میانگین دمای آب دریا هم به ۲۴ درجه سانتی گراد می رسد.

  • آوریل (اواسط فرودین تا اواسط اردیبهشت)

در ماه آوریل میانگین دمای طول روز ۳۲ درجه سانتیگراد به همراه گرما و رطوبت بالا است. میانگین بارش ۸ میلی متر است و باران تنها در دو روز در ماه می بارد. میانگین دمای دریا در ماه آوریل ۲۴ درجه سانتیگراد است.

  • می (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد)

در ماه می میانگین دما ۳۸ درجه سانتیگراد است و هوا به شدت گرم و مرطوب است. میانگین بارش ۱ میلی متر است و باران تنها در یک روز از ماه می بارد. میانگین دمای دریا ۲۸ درجه سانتیگراد است.

  • ژوئن (اواسط خرداد تا اواسط تیر)

در ماه ژوئن میانگین دما ۴۰ درجه سانتیگراد است و هوا به شدت گرم و مرطوب است. در ماه ژوئن احتمال بارش باران بسیار پایین است. میانگین دمای دریا ۳۱ درجه سانتیگراد است.

 

  • جولای (اواسط تیر تا اواسط مرداد)

در ماه جولای میانگین دما به شدت بالا و ۴۲ درجه سانتیگراد است و هوا به شدت گرم و مرطوب است. میانگین دمای دریا ۳۲ درجه سانتیگراد است.

  • آگوست (اواسط مرداد تا اواسط شهریور)

در ماه آگوست میانگین دما ۴۳ درجه سانتیگراد است و هوا به شدت گرم و مرطوب است. در ماه آگوست احتمال بارش باران بسیار پایین است. میانگین دمای دریا ۳۲ درجه سانتیگراد است.

  • سپتامبر (اواسط شهریور تا اواسط مهر)

در سپتامبر میانگین دما ۳۹ درجه سانتیگراد است و هوا به شدت گرم و مرطوب است. در ماه سپتامبر احتمال بارش باران بسیار پایین است. میانگین دمای دریا ۳۲ درجه سانتیگراد است.

  • اکتبر (اواسط مهر تا اواسط آبان)

در ماه اکتبر میانگین دما ۳۶ درجه سانتیگراد است و هوا بسیار گرم و مرطوب است. میانگین دمای دریا در حوالی فرودگاه دبی ۳۰ درجه سانتیگراد است.

 

  • نوامبر (اواسط آبان تا اواسط آذر)

در ماه نوامبر میانگین دما ۳۱ درجه سانتیگراد است و هوا گرم و مرطوب است. به طور میانگین امکان بارش ۳ میلی متر باران در ماه نوامبر وجود دارد. میانگین دمای دریا ۲۸ درجه سانتیگراد است.

  • دسامبر (اواسط آذر تا اواسط دی)

در ماه دسامبر میانگین دما ۲۶ درجه سانتیگراد است و هوا تقریبا خنک با رطوبت بالا است. میانگین بارش ۱۵ میلی متر است و باران تنها در دو روز از ماه می بارد. میانگین دمای دریا ۲۵ درجه سانتیگراد است.

  • ژانویه (اواسط دی تا اواسط بهمن)

متوسط دما در طول روز ۲۴ درجه سانتی گراد است و میزان بارش باران به ۱۰ میلی متر می رسد که تنها دو روز از ماه اتفاق می افتد. متوسط دمای آب دریا در ماه ژانویه ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد. جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۸ در این شهر ۱۱۰ میلی متر باران تنها در ۲۴ ساعت بارید.

  • فوریه (اواسط بهمن تا اواسط اسفند)

دمای هوا در این ماه در طول روز به ۲۵ درجه سانتی گراد می رسد و میزان بارش ۳۵ میلی متر است، متوسط دمای آب دریا هم ۲۲ درجه سانتی گراد است..

بهترین زمان برای مسافرت به مالزی

 

بهترین زمان برای مسافرت به مالزی چه زمانی است؟

مالزی کشوری در جنوب شرق آسیا و از همسایگان تایلند و سنگاپور است. موقعیت جغرافیایی مالزی و نزدیکی آن به خط استوا باعث شده تا این کشور مملو از جنگل های بارانی و دیدنی های مختص این مکان ها باشد. مالزی کشوری گرم و مرطوب با باران های فصلی زیاد و هوای نسبتا شرجی است. به همین دلیل کشت برنج و چای در این کشور رواج دارد. تورهای مالزی از جمله تورهایی است که در میان ایرانیان محبوبیت دارد و به دلیل آب و هوای خوب و دیدنی های بسیار برای بسیاری از مسافران ایرانی جذابیت دارد. برای همه مسافران اهمیت موضوع زمان مناسب برای سفر به مالزی بسیار بالاست چرا که می‌خواهند سفر بهتری داشته باشند. در این مطلب به معرفی و توضیح زمان مناسب برای سفر به مالزی پرداخته‌ایم.

بهترین زمان برای تور مالزی

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم، مالزی کشوری با آب  هوای گرم و مرطوب است و شما در تمامی مواقع روز باید انتظار باران را داشته باشید. ابتدای امر بهتر است تا دلیل سفر خود به مالزی را مشخص کنید و حتی الامکان سلیقه خود را در سفر بدانید. اگر گرما و شرجی بودن هوای برای شما آزار دهنده نیست و به دنبال شنا و استفاده از تفریحات دریایی مالزی هستید، بهترین زمان سفر به مالزی برای شما خرداد و تیر ماه است. زیرا در این زمان آب و هوای خشک تری در انتظار شما خواهد بود و می توانید به راحتی از ساحل های اقیانوسی لذت ببرید.

اما اگر می خواهید در آب و هوای خنک تر و به دور از رطوبت به سفر خود بپردازید، بهتر است زمان تور مالزی خود را در میان فصول پاییزی قرار دهید. در ماه های سرد تر سال، خبری از رطوبت و گرمای آزاردهنده نیست و بیشتر باران‌های موسمی و فصلی پیش روی شماست.

به همراه داشتن لباس مناسب و چتر برای زمان‌های بارانی یکی از چیزهایی است که همیشه باید در خاطرتان باشد. مالزی جز کشورهای اسلامی به حساب می‌آید ولی پوشش زنان و مردان در آن به طور آزادانه است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. سعی کنید قبل از سفر خود حتما شرایط جوی و آب و هوایی مالزی و شهری که به آن سفر می­‌کنید را بررسی کنید. به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، شما باید در تمامی مواقع سال علاوه بر آب و هوا به شرایط جوی فعلی نیز توجه کنید.

بهترین زمان برای سفر به کوالالامپور

همانطور که در بالا اشاره شد، بهترین زمان برای سفر به کوالالامپور خرداد و تیر برای شنا  و استفاده از تفریحات آبی است و مناسبترین زمان برای سفر به کوالالامپور از نظر آب و هوا ، اوایل پاییز است ولی از نظر آب و هوا، زمان مناسب برای سفر کردن به کوالالامپور تمام طول سال است. دمای هوا تقریبا همیشه مرطوب است و دمای هوا تقریبا بین 21 تا 33 درجه سلسیوس است که با بارش باران این دما کاهش پیدا خواهد کرد.

 

بهترین زمان برای مسافرت به مالزی چه زمانی است؟

مالزی کشوری در جنوب شرق آسیا و از همسایگان تایلند و سنگاپور است. موقعیت جغرافیایی مالزی و نزدیکی آن به خط استوا باعث شده تا این کشور مملو از جنگل های بارانی و دیدنی های مختص این مکان ها باشد. مالزی کشوری گرم و مرطوب با باران های فصلی زیاد و هوای نسبتا شرجی است. به همین دلیل کشت برنج و چای در این کشور رواج دارد. تورهای مالزی از جمله تورهایی است که در میان ایرانیان محبوبیت دارد و به دلیل آب و هوای خوب و دیدنی های بسیار برای بسیاری از مسافران ایرانی جذابیت دارد. برای همه مسافران اهمیت موضوع زمان مناسب برای سفر به مالزی بسیار بالاست چرا که می‌خواهند سفر بهتری داشته باشند. در این مطلب به معرفی و توضیح زمان مناسب برای سفر به مالزی پرداخته‌ایم.

بهترین زمان برای تور مالزی

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم، مالزی کشوری با آب  هوای گرم و مرطوب است و شما در تمامی مواقع روز باید انتظار باران را داشته باشید. ابتدای امر بهتر است تا دلیل سفر خود به مالزی را مشخص کنید و حتی الامکان سلیقه خود را در سفر بدانید. اگر گرما و شرجی بودن هوای برای شما آزار دهنده نیست و به دنبال شنا و استفاده از تفریحات دریایی مالزی هستید، بهترین زمان سفر به مالزی برای شما خرداد و تیر ماه است. زیرا در این زمان آب و هوای خشک تری در انتظار شما خواهد بود و می توانید به راحتی از ساحل های اقیانوسی لذت ببرید.

اما اگر می خواهید در آب و هوای خنک تر و به دور از رطوبت به سفر خود بپردازید، بهتر است زمان تور مالزی خود را در میان فصول پاییزی قرار دهید. در ماه های سرد تر سال، خبری از رطوبت و گرمای آزاردهنده نیست و بیشتر باران‌های موسمی و فصلی پیش روی شماست.

به همراه داشتن لباس مناسب و چتر برای زمان‌های بارانی یکی از چیزهایی است که همیشه باید در خاطرتان باشد. مالزی جز کشورهای اسلامی به حساب می‌آید ولی پوشش زنان و مردان در آن به طور آزادانه است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. سعی کنید قبل از سفر خود حتما شرایط جوی و آب و هوایی مالزی و شهری که به آن سفر می­‌کنید را بررسی کنید. به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، شما باید در تمامی مواقع سال علاوه بر آب و هوا به شرایط جوی فعلی نیز توجه کنید.

بهترین زمان برای سفر به کوالالامپور

همانطور که در بالا اشاره شد، بهترین زمان برای سفر به کوالالامپور خرداد و تیر برای شنا  و استفاده از تفریحات آبی است و مناسبترین زمان برای سفر به کوالالامپور از نظر آب و هوا ، اوایل پاییز است ولی از نظر آب و هوا، زمان مناسب برای سفر کردن به کوالالامپور تمام طول سال است. دمای هوا تقریبا همیشه مرطوب است و دمای هوا تقریبا بین 21 تا 33 درجه سلسیوس است که با بارش باران این دما کاهش پیدا خواهد کرد.


بهترین زمان برای سفر به لنکاوی

جزیره لنکاوی دارای تفریحات آبی مناسب و ساحل‌های بسیار آرامش بخشی است. هدف خیلی از افراد از سفر به جزیره لنکاوی شنا کردن و استفاده از ساحل و تفریحات آبی است. بهترین زمان برای سفر به لنکاوی از این نظر در ماه‌های آخر سال یا اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

 

 

بهترین زمان برای مسافرت به مالزی چه زمانی است؟

مالزی کشوری در جنوب شرق آسیا و از همسایگان تایلند و سنگاپور است. موقعیت جغرافیایی مالزی و نزدیکی آن به خط استوا باعث شده تا این کشور مملو از جنگل های بارانی و دیدنی های مختص این مکان ها باشد. مالزی کشوری گرم و مرطوب با باران های فصلی زیاد و هوای نسبتا شرجی است. به همین دلیل کشت برنج و چای در این کشور رواج دارد. تورهای مالزی از جمله تورهایی است که در میان ایرانیان محبوبیت دارد و به دلیل آب و هوای خوب و دیدنی های بسیار برای بسیاری از مسافران ایرانی جذابیت دارد. برای همه مسافران اهمیت موضوع زمان مناسب برای سفر به مالزی بسیار بالاست چرا که می‌خواهند سفر بهتری داشته باشند. در این مطلب به معرفی و توضیح زمان مناسب برای سفر به مالزی پرداخته‌ایم.

بهترین زمان برای تور مالزی

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم، مالزی کشوری با آب  هوای گرم و مرطوب است و شما در تمامی مواقع روز باید انتظار باران را داشته باشید. ابتدای امر بهتر است تا دلیل سفر خود به مالزی را مشخص کنید و حتی الامکان سلیقه خود را در سفر بدانید. اگر گرما و شرجی بودن هوای برای شما آزار دهنده نیست و به دنبال شنا و استفاده از تفریحات دریایی مالزی هستید، بهترین زمان سفر به مالزی برای شما خرداد و تیر ماه است. زیرا در این زمان آب و هوای خشک تری در انتظار شما خواهد بود و می توانید به راحتی از ساحل های اقیانوسی لذت ببرید.

اما اگر می خواهید در آب و هوای خنک تر و به دور از رطوبت به سفر خود بپردازید، بهتر است زمان تور مالزی خود را در میان فصول پاییزی قرار دهید. در ماه های سرد تر سال، خبری از رطوبت و گرمای آزاردهنده نیست و بیشتر باران‌های موسمی و فصلی پیش روی شماست.

به همراه داشتن لباس مناسب و چتر برای زمان‌های بارانی یکی از چیزهایی است که همیشه باید در خاطرتان باشد. مالزی جز کشورهای اسلامی به حساب می‌آید ولی پوشش زنان و مردان در آن به طور آزادانه است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. سعی کنید قبل از سفر خود حتما شرایط جوی و آب و هوایی مالزی و شهری که به آن سفر می­‌کنید را بررسی کنید. به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، شما باید در تمامی مواقع سال علاوه بر آب و هوا به شرایط جوی فعلی نیز توجه کنید.

بهترین زمان برای سفر به کوالالامپور

همانطور که در بالا اشاره شد، بهترین زمان برای سفر به کوالالامپور خرداد و تیر برای شنا  و استفاده از تفریحات آبی است و مناسبترین زمان برای سفر به کوالالامپور از نظر آب و هوا ، اوایل پاییز است ولی از نظر آب و هوا، زمان مناسب برای سفر کردن به کوالالامپور تمام طول سال است. دمای هوا تقریبا همیشه مرطوب است و دمای هوا تقریبا بین 21 تا 33 درجه سلسیوس است که با بارش باران این دما کاهش پیدا خواهد کرد.

مسجد صورتی مالزی زمان مناسب مالزی

بهترین زمان برای سفر به لنکاوی

جزیره لنکاوی دارای تفریحات آبی مناسب و ساحل‌های بسیار آرامش بخشی است. هدف خیلی از افراد از سفر به جزیره لنکاوی شنا کردن و استفاده از ساحل و تفریحات آبی است. بهترین زمان برای سفر به لنکاوی از این نظر در ماه‌های آخر سال یا اواخر زمستان تا اوایل بهار است.


بهترین زمان برای سفر به پنانگ

پنانگ ساحل زیبایی دارد و پایتخت فرهنگی مالزی به حساب می‌آید. برای افرادی که به دنبال آب و هوای خوب و زمان مناسب برای سفر به پنانگ از نظر آب و هوا هستند، اواخر فصل پاییز تا اواخر زمستان فصل مناسب سفر به جزیره‌ی زیبای پنانگ است همچنین در این بازه از زمان، جشن کریسمس و سال نو برگزار می‌شود و فروشگاه‌ها دارای آفرهای ویژه‌ای هستند پس بهترین زمان برای سفر پنانگ از نظر خرید هم ، همین زمان است. برای افرادی که می‌خواهند از نظر اقتصادی سفر مناسب‌تری به پنانگ داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم از اردیبهشت تا خرداد به پنانگ سفر کنند چرا که بهترین زمان سفر به پنانگ از نظر اقتصادی و به‌صرفه‌بودن، بدلیل خلوت‌تر بودن پس از تعطیلات سال نو در همین بازه از زمان است.

زمان های خاص برای سفر به مالزی

مالزی از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته آسیا به شمار می آید و محل برگزاری رویدادهای مهم علمی و تکنولوژی نیز است. حضور در این رویدادها نیز می تواند زمان خاص خود را داشته باشد که باید برای آن برنامه ریزی لازم را داشته باشید. در کنار اینها جشنواره ها و مراسمات آیینی نیز وجود دارد که می‌تواند در زمان سفر شما موثر باشد. جشنواره تایپوسام که از مراسمات آیین هندوییسم است و مسابقات جهانی قایقرانی اژدها دو اتفاق مهم سالانه در مالزی هستند که یکبار در سال رخ می‌دهند. جشنواره تایپوسام در اوایل بهمن و مسابقات قایقرانی اژدها در اوایل تیر برگزار می­‌شوند. اگر علاقه‌مند به حضور در این دو مراسم هستید باید برنامه سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که در زمان برگزاری مراسمات در مالزی حضور داشته باشید.

 

بهترین مناطق دیدنی تبریز

 جاهای دیدنی تبریز در تابستان با جاذبه های تاریخی تبریز و مکان های طبیعی تبریز دیدن دارند. جاذبه های گردشگری تبریز در فصل هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست دیدنی تر و جذاب تر به نظر می رسند و راحت تر می توان از آنها بازدید کرد. در سفر به تبریز، مخصوصا اگر سفری کوتاه بود، باید کجاها را ببینیم. ما در اینجا جاهای دیدنی تبریز را با آدرس و عکس نوشته ایم. این جاها شامل مکان های گردشگری‌ تبریز هستند که دیدن‌شان در اولویت است.

۱-بازار تبریز
یکی از جاهای دیدنی تبریز که قدم زدن در آن خود سفری است به دل تاریخ، بازار تبریز است. بازاری که به بزرگترین بازار مسقف جهان شهره است و حجره ها، سراها و تیمچه های زیادی دارد. بازار تبریز که هر بخشش مختص کسب و کاری است و به خصوص بازار فرش آن بسیار پررونق است، مغازه های زیادی دارد. بازار بلورفروشان، شیشه گران و کفش دوزان از جمله جاهای دیدنی بازار است که دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر به دیدن بازار تبریز رفتید از تیمچه مظفریه که با سقف بلند خود و پنجره های کوچک و بزرگ رنگی اش، قشنگ‌ترین قسمت بازار تبریز است دیدن کنید.

آدرس: خیابان جمهوری

وقتی اسم تبریز را می‌شنوید یاد چی می‌افتید؟ سرما؟مشروطه؟ باقلوا؟ یا شهری که طبیعت بکری مثل جنگل‌های ارسباران را در خود جای داده است؟ تبریز، سومین شهر بزرگ ایران است و جدا از بناهای تاریخی و موزه‌ها، طبیعت سرسبزی هم به‌خصوص در بهار و تابستان دارد. یعنی فصل‌هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست.

یکی از زیباترین موزه‌های تبریز، موزه قاجار است. موزه قاجار که پیش از این خانه امیرنظام گروسی، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده، عمارت و حیاطی زیبا دارد و سفری است به دوره قاجار.

این موزه شامل بخش‌های مختلفی است، یک تالار آن مخصوص پول و سکه‌های دوره قاجار است، تالاری دیگر مختص ظرف و ظروف، تالاری برای کاشی‌های رنگارنگ، تالاری برای تفنگ و اسلحه و تالاری برای ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر.

موزه‌ قاجار در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار دارد، خیابانی که می‌توان خانه‌های قدیمی زیادی در آن پیدا کرد. مقبره‌الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر نامدار ایرانی از جمله شهریار، قطران و اسدی طوسی است در این خیابان قرار گرفته

 

آدرس: سمت راست خیابان ثقه الاسلام، در خیابان فرعی شهریار و در کنار بیمارستان کودکان

نمی‌شود تبریز رفت و به باغ ائل گلی یا استخر شاه سر نزد. ائل گلی که یکی از شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین جاهای گردشگری تبریز است، مخصوصا در شب مشتاقان زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

این باغ در حقیقت کاخی است که وسط استخری بزرگ قرار گرفته و به شکل جزیره درآمده است. ساخت اولیه استخر به دوران آقا قویونلوها برمی‌گردد و در دوره‌های بعد به تدریج تکمیل و به شکل باصفای امروزی درآمده. خوردن یرالما یومورتا یا سیب‌زمینی تخم‌مرغ را در اینجا از دست ندهید.

آدرس: جنوب شرقی شهر قرار گرفته و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

 اگر دلتان می‌خواهد بدانید محل تصمیم‌گیری سران مشروطه  کجا بوده، باید راه خانه مشروطه را در پیش بگیرید. این خانه که برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است. خانه‌ای از سنگ، آجر و خشت و پر ازآیینه‌‍کاری و گچبری.

آدرس: محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع

تبریز، مساجد زیادی دارد، اما یکی از دیدنی‌ترین آنها مسجد کبود یا مسجد جهانشاه است. این مسجد به خاطر کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای‌رنگشبه فیروزه اسلام هم مشهور است. مسجد کبود تنها بنایی است که از دورە‌ فرمانروایی قراقویونلوها در پایتخت آن‌ها، یعنی تبریز، باقی مانده است.

زیبایی‌های این مسجد آنقدر زیاد است که باوجود صدماتی که به آن وارد شده، هنوز زیباست. بارزترین ویژگی مسجد کبود، کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقش‌های پرکار است که هم در داخل و هم در خارج آن مشهود است.

آدرس: خیابانامام‌خمینی، روبروی کوچه صدر

تله‌کابین کوه عون ابن علی(عینالی)

اگر در سفر به تبریز خواستید یک روز پرهیجان را بگذرانید، پیشنهاد ما تله‌کابین کوه عون یا عینالی است. می‌توان سوار کابین‌های فاز یک آن از بین کوه‌های عینالی گذشت و طبیعت کوهستانی اطراف را دید.

در ایستگاه دوم تله‌کابین، کافه‌ها و رستوران‌های مجموعه قرار دارند. از دیگر جاذبه‌های اطراف اینجا می‌توان به منطقه پرورش شترمرغ و آبشار مصنوعی اشاره کرد.

 

آدرس: شمال شهر تبریز

مناطق دیدنی تهران

 

 

باور کنید جاهای دیدنی تهران فقط برج آزادی و برج میلاد نیست. تهران شهری با قدمت زیاد است که از نظر تاریخی میتواند بسیاری از نیازهای گردشگری را رفع کند. در هنگام سفر به این شهر وقت خود را فقط به گشت و گذار در بازار نگذرانید و از جاذبه های آن دیدن کنید و لذت ببرید.

تهران، شهر هزار توی هزار دالان که خواسته یا ناخواسته پذیرای بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت ثابت است. ۳ میلیون نفر هم از شهرستان های اطراف تهران مانند کرج، شهریار، رباط کریم، ورامین و قلعه حسن خان به آن می آیند و روزانه بیش از ۵۰۰ هزار مسافر به صورت میانگین وارد آن می شوند. چند درصد از این جمعیت از جاهای دیدنی تهران بازدید میکنند؟

یک شهر شلوغ ۱۴ میلیون نفری که قریب به اتفاق شهروندانش جز به کار و رسیدن به منزل و استراحت کردن به چیز دیگری فکر نمی کنند چرا که خیلی وقت فکر کردن ندارند. بدن خسته ناشی از چندین ساعت کار مداوم و دست کم دو ساعت ماندن در ترافیک را هیچ چیز جز خواب جلا نمی بخشد.

شاید همین باشد که جمعیت مهاجرینی که سالانه از تهران به خارج از کشور کوچ می کنند رو به افزایش گذاشته است. اما تهران فقط کار و ترافیک و نزاع و آلودگی و درگیری ندارد. یک تحقیق نشان داده است افرادی که به تهران گردی علاقه مند هستند کمتر در معرض افسردگی و وسوسه خروج از کشور قرار دارند.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این شهر بیش از ۲ هزار نقطه گردشگری، زیارتی، تاریخی و تفریحی دارد. وی افزود: بازدید از تمام جاذبه های گردشگری تهران نیاز به ۳۵ روز زمان دارد.

در اینجا نام صد جای دیدنی تهران را آورده ایم که اگر هفته ای تنها به یکی از این نقاط سر بزنیم دو سالی طول می کشد تا ادعا کنیم تهران را به خوبی دیده ایم. البته کیست که نداند جاهای دیدنی تهران بسیار بیشتر از این است و تنها پیاده روی در خیابان های لاله زار و جمهوری خود تاریخ معاصر تهران را روایت می کند.

تهران قدیمی

۱- مجموعه برج آزادی

برج آزادی که در زمان خود شهیاد نام داشت خیلی زود نماد دروازه گونه تهران و ترجمان معمارانه ایران مدرن شد، این بنا اکنون سی و شش ساله است و نماد انقلاب اسلامی تلقی می شود.

۲- خانه موزه مقدم، حسن آباد

موزه مقدم محل زندگی خاندان احتساب‌الملک، یکی از درباریان صاحب منصب سلسله قاجار بوده است. این خانه سپس محمدتقی‌ خان احتساب‌الملک به فرزندش دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناس دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما رسید و این زوج با ذوق و علاقه‌ای بی‌نظیر به کار جمع‌آوری آثار تاریخی از سراسر ایران‌زمین پرداختند و از آنها در معماری و تزیین خانه خود استفاده کردند. در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم خانه پدری خود و اشیای گردآوری شده در آن را وقف دانشگاه تهران نمود.

۳- عمارت مسعودیه، بهارستان

عمارت مسعودیه یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که پنج عمارت بزرگ دارد و در سال ۱۳۷۷ به ثبت آثار ملی رسیده است. عمارت مسعودیه به همراه باغ نگارستان، باغ لاله‌زار و باغ سردار ایروانی یکی از اماکنی است که در محدودۀ شمال حصار شاه طهماسبی تهران در عصر ناصری بنا شده و همچنان که خصوصیات باغ‌های ایرانی را داراست با نقش‌مایه‌ها و عناصری از معماری فرنگی مزین شده است.

 خانه کاظمی، تهران قدیم چاله میدان

در این روزگار که مردم تهران درگیر مشکلات و گرفتاری های روزمره هستند، شاید کمتر کسی به فکر سفر و دیدن اماکن گردشگری ایران بیفتد ولی شما می توانید فقط با چند هزار تومان به تهران قدیم سفر کنید. شاید بیشتر کسانی که در تهران زندگی می کنند اطلاع چندانی از آثار باقی مانده تهران قدیم نداشته باشند. اگر دوست دارید گشت و گذاری در یکی از جاهای دیدنی تهران داشته باشید می توانید به چهار راه سیروس در خیابان ۱۵ خرداد بروید. خیابان امامزاده یحیی و خیابان جاویدی که کمی جلوتر از چهارراه به سمت خیابان ری قرار دارد، خود نمونه ای از خیابان های طهران است که هنوز با اون مردم صاف و ساده و مهربانش حال و هوای قدیم را دارد. این محله دارای چندین اثر قدیمی است که از آنها می توان به خود امامزاده و درخت چند صد ساله آن، خانه کاظمی، حمام نواب، خانه شهید مدرس، خانه دبیرالملک، خانه مهر انگیز کامبیز ( خانه پدر سالار یا خانه فرهنگ امامزاده یحیی) و خانه فخرالملوک ( رستوران نان و نمک) اشاره کرد.

باغ موزه قصر

شاید شنیدن نام «باغ موزه قصر» برای نسل‌های قبلی یادآور خاطرات تلخ و ناخوشایند باشد، ولی در حال حاضر، این مکان یکی از جاهای دیدنی تهران است؛ بنابراین، اگر دوست دارید تا برای ساعاتی به گذشته سفر کنید و برگی از تاریخ معاصر ایران را ورق بزنید، توصیه می‌کنیم بازدید از این جاذبه تاریخی پایتخت را از دست ندهید.

موزه موسیقی، الهیه

در تجریش، یک مرکز فرهنگی وجود دارد که به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران که خیلی مورد توجه گردشگران قرار ندارد و آن موزه موسیقی تهران است که محفلی برای آشنایی با دنیای موسیقی ایران در چند سده گذشته است. مجموعه ای نفیس از سازهای مناطق مختلف کشور که ساز و ضرب و ریتم اقوام بزرگ و پر افتخار ایران زمین را در نمایشگاه دائمی، در معرض دید علاقمندان به هنر موسیقی قرار می دهد.

ساختمان موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است‌. تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر هم‌چون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است‌. بیننده مسیری چرخشی را در گرداگرد فضای اصلی موزه می‌پیماید و پس از تماشای نگارخانه‌ها، به هشتی می‌رسد در دل هشتی‌، اثر زیبا و نوین ماده و فکر، که توسط هنرمند ژاپنی‌، نوریوکی هاراگوچی‌، از روغن و پولاد ساخته شده است‌، خود نمایی می‌کند. موزه هنرهای معاصر بعنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران، مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می‌آید. این موزه شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا در زمان تاسیس خود است. بر اساس تعریف رسمی موزه، موزه هنرهای معاصر نمایشگر چگونگی سیر تحولات هنر معاصر در یک دوره محدود و مشخص هستند.

مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید. این مجموعه در روز شنبه هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد.

 

 مجموعه موزه های کاخ گلستان

کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی گردیده‌است. هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.

مجموعه موزه های کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در شمال شرق تهران (شمیرانات) قرار دارد. شکل گیری کاخ نیاوران به نخستین سالهای سلسله قاجار بازمی گردد. مجموعه کاخ نیاوران که پس از انقلاب اسلامی به مجموعه ای موزه ای تبدیل شده است تا سال ۱۳۷۸ با مجموعه سعدآباد بطور مشترک اداره می گردید و از آغاز سال ۱۳۷۹ رسماًٌ مستقل شد.

 

 

طبیعت گردی در مشهد

 آدم وقتی درباره سفر به مشهد فکر میکند اولین چیزی که به ذهن اش میرسد، دیدار با امام رضا و حرم مطهر است. ولی آیا میتوان کمی بیشتر از حرم مطهر از مشهد لذت برد؟ اصلاً چطور میتوان هم به زیارت رفت و هم از دیدنی های طبیعی اطراف مشهد دیدن کرد.

در این مقاله میخواهیم فرض را بر این بگذاریم که شما میخواهید بدون کمترین هزینه، بیشترین استفاده را از سفر به مشهد ببرید. پس با سامتیک همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید، مهم ترین مکان های دیدنی جذاب اطراف مشهد را به شما معرفی کنیم. دانستن درباره این مکان ها زمانی به کارتان می‌‎آید که ببینید حرم امام جای سوزن انداختن نیست و شما میخواهید از سفرتان نهایت استفاده را ببرید

جاهای دیدنی طبیعی اطراف مشهد

وقتی از مناظر طبیعی حرف میزنیم، ممکن است شهرهایی که به یادتان می‌‎آید شمال و اردبیل و هزار جای طبیعی در ایران باشد. اما این بار میخواهیم شما را شگفت زده کنیم. منظورمان چیست؟ منظور ما مکان های دیدنی اطراف مشهد است. در این شهر شگفت انگیز میتوانید بهترین روستاها و ییلاق های دیدنی را تجربه کنید، به شرط اینکه بدانید چه جاهایی میتواند برای شما جذاب باشد. در ادامه به این قضیه میپردازیم گلچینی از روستاها، دیدنی های طبیعی و غارهای زیبای اطراف مشهد را به شما معرفی مکنیم.

دهکده ییلاقی شاندیز

شهر ییلاقی شاندیز از سطح دریا ۱۴۰۰ متر ارتفاع دارد و در طول جغرافیایی ۵۹ درجه و ۱۷ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۲۳ دقیقه جای گرفته‌ است. این شهر از شمال به میدان ولایت، از جنوب به شهرستان نیشابور، از مشرق به طرقبه و از غرب به گلمکان و چناران محدود می‌شود.

جاهای معروف دیگر شاندیز عبارتند از:

  • خیابان زیبای آبشار
  • رصدخانه نجوم رضوی شاندیز
  • پیست اسکی ابرده
  • پیست موتور سواری ویرانی
  • تله کابین زشک شاندیز
  • منطقه ییلاقی طرقبه

    در دامنه‌ی شمالی رشته کوه‌های بینالود واقع در غرب و جنوب‌غربی شهرستان مشهد، دره‌‌های باصفا و سرسبزی وجود دارد. دره‌‌های زیبای مایان، دهبار و جاغرق در طرقبه با باغ‌های میوه فراوان از جمله این دره‌های سرسبز می‌باشد. جاذبه های طبیعی دیگر طرقبه شامل موارد زیر است:

    • چشمه عسل و ارتفاعات کردینه
    • پیست اتومبیلرانی
    • پارک سنگی نصوح آباد
    • سد چالیدره
    • رودخانه جنگلی طرقبه
    • مسجد ازغد
    • طبیعت گردی اطراف مشهد؛ مشهد واقعی را کشف کنید.

      علاوه بر روستاها و جاهای دیدنی که برایتان گفتیم، هنوز هم جاهای طبیعی زیادی در مشهد هست که با آن ها آشنا نیستید. پس بدون معطلی به سراغ این جاذبه های گردشگری طبیعی برویم.

      • آبشار ارتکند

      از مناطق بکر و ییلاقی شهرستان کلات نادری تفرجگاه “خنک رود “ یا “آبشار ارتکند” است، که مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی می‌باشد. این منطقه تفریحی، آبشارها و غار آبی بسیار زیبایی دارد که از جاده اصلی ۱۸ کیلومتر فاصله دارد. رود ارتکند از کوه‌های هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد و از کنار آبادی ارتکند می‌گذرد.

      این منطقه با بهره‌مندی از طبیعتی زیبا و آبشارهای متعدد از گذشته به عنوان یکی از تفرجگاه‌های خاص استان محسوب می‌شده است. کوهستان‌های مرتفع، زیبایی آبشار و همچنین طبیعت خاص منطقه سبب شده که همه روزه توسط تورهای طبیعت‌گردی یک روزه مورد بازدید قرار گیرد. ارتکند در فاصله ۱۲۳ کیلومتری مشهد واقع شده است.

      • سد کارده

      سد کارده در زمره گردشگاه‌های آبی مشهد، در کیلومتر ۲۰ جاده‌ این شهر به کلات بر روی رودخانه‌ای به نام کارده واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه‌ گردشگری از انتهای خیابان خواجه‌ربیع ممکن می‌باشد. رودخانه‌ کارده با جریان دائمی و مناظر بسیار زیبای چشم‌نواز کوهستانی، یکی از زیباترین تفرجگاه‌ها به شمار می‌آید. در این مکان تسهیلاتی از جمله محل استراحت موقتی، سکو، فروشگاه و غیره برای مسافران و شهروندان در نظر گرفته شده است.

      غارها و دره های طبیعی اطراف مشهد

      در مقاله بهترین جاهای دیدنی مشهد اشاره کردیم که این شهر جاذبه های طبیعی زیادی دارد که هنوز به آن ها پرداخته نشده بود. در این بخش به بررسی و معرفی غارها و دره های طبیعی اطراف مشهد میپردازیم. بازدید از مکان های دیدنی این شکل از مشهد با اینکه بسیار کم طرفدار و ناشناخته است ولی به دلیل خلوتی و بکر بودن، میتواند تا حد زیادی شما را از سفر سیراب کند. در ادامه به معرفی مهم ترین دره ها و غارهای طبیعی نزدیک مشهد میپردازیم

      • دره‌ی آل

      مناظر طبیعی این دره‌ زیبا در نزدیکی روستای آل، در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در مسیر کلات قرار گرفته است. “دره‌ انجیر” یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌آید که با عرض کم و موانع صخره‌ای پوشیده از درختان انجیر وحشی دارای منظره‌ای دیدنی و جالب است. همچنین در این مکان “غار دره‌ی آل” وجود دارد که با دهانه‌ بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند شما را متحیر خواهد کرد. از دیگر جاذبه‌های طبیعی تین دره می‌توان به چشمه‌ای که در مجاورت آن قرار دارد، اشاره کرد.

      • غار مغان

      غار مغان در حدود شصت کیلومتری جنوب مشهد پس از روستاهای بالندر، اردمه و خان رود، در جنوب روستا و دره‌ مغان و کوهپایه‌های آن قرار گرفته است. ارتفاع این نقطه از سطح دریا ۲۸۷۰ متر و بلندی آن از مناطق مجاور مشهد ۱۹۰۰ متر می‌باشد. غار مغان برای نخستین بار در مرداد ماه سال ۱۳۲۴ توسط یک تیم هفتاد نفری از کوهنوردان باشگاه ورزشی (نیرو و راستی) شناسایی و معرفی گردید و برای دومین بار در سال ۱۳۲۶ یک تیم کوهنورد به داخل آن رفتند.

      بنابر شواهد موجود و کشف فسیل حلزونی در مسیر منتهی به آن می‌توان قدمت این پدیده را یکصد میلیون سال پیش (دوره دوم زمین‌شناسی) تخمین زد. بنابراین قدمت ساختار آن از البرز و دماوند بیشتر است. مدخل‌های ورودی غار در دو سوی آن ایجاد شده و هر چه بیشتر به عمق غار نزدیک می‌شویم، پهنای آن زیادتر و راه به پایین امتداد می‌یابد. در داخل غار چاه‌هایی به صورت عمودی ایجاد گردیده که فضای داخلی آن را به سه قسمت مساوی تقسیم می‌کند.

  •  
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد